Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان به دنبال راه‌اندازی مرکز سل‌تراپی

همدان به دنبال راه‌اندازی مرکز سل‌تراپی

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ سیاست‌های کرامت مادری به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، فرح بابایی دوشنبه ۴ دی در همایش نقش سلامت باروری در جوانی جمعیت با محوریت اخلاق حرفه‌ای و کرامت مادری در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: سیاستگذاری در کرامت مادری و حفظ کرامت مادر در شکل‌گیری تجربه‌ای خوشایند در فرد بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه موضوع افزایش جمعیت به عنوان اولویت مهم کشور در دستور کار همه دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته است، گفت: کرامت مادری در روند افزایش جمعیت اثرگذار است و گزینه‌های سیاستی در این رابطه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بعد از قانون جوانی جمعیت، در راستای تکریم مادران دستورالعمل کرامت مادری تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، تأکید کرد: خط مشی‌هایی که باید مراکز بهداشتی و درمانی رعایت کنند در این دستورالعمل گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از خط مشی‌ها در ترویج زایمان طبیعی در این دستورالعمل دیده شده است، مطرح کرد: احترام به شأن و منزلت نوزاد و مادر نخستین مورد در این دستورالعمل است.

بابایی دسترسی به اطلاعات و استقلال فردی مادر باردار را طبق این دستورالعمل مهم برشمرد و گفت: حفظ حریم خصوصی مادر، رعایت عدالت و عدم تبعیض بین افراد باید در ارائه خدمات مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات خلق و خو و آسیب‌پذیری روانی در مادران باردار امری طبیعی است که در روند ارائه خدمات به آنها در این دوران باید مورد توجه باشد، گفت: توجه به مسائل روحی مادران هم به اندازه مسائل جسمی آنها حائز اهمیت است که می طلبد در دستور کار باشد.

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تأمین سلامت و آرامش روانی مادر می‌تواند از افسردگی پس از زایمان  نیز پیشگیری کند، افزود: برگزاری این سمینارها برای بازآموزی و تقویت پرسنل امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از ما در جایگاه خود موظف هستیم نقش خود را در روند ارائه خدمات مهم بدانیم و بر آن متمرکز شویم، ادامه داد: برقراری ارتباط خوب بعد از روند ارائه خدمت نیز تأثیر بسزایی در رضایت بیمار دارد.

بابایی با بیان اینکه ارزشیابی بعد از روند ارائه خدمات و اجرای دستورالعمل‌ها، موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دریافت بازخورد از گیرندگان خدمت و تکمیل چرخه سیاستگذاری با دریافت این عکس‌العمل‌ها، مرحله آخری است که میزان اثرگذاری و لزوم اصلاح یا تداوم روند را در ارائه خدمات مشخص می‌کند که امید است با رعایت این اصول، تجارب خوشایندی برای مادران فراهم کنیم.

لزوم توجه به تکریم مادران در محیط‌های بهداشتی و بیمارستان‌های همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: در راستای سیاست‌های دانشگاه و حمایت از قانون جوانی جمعیت و صیانت از خانواده، تکریم مادران در محیط‌های بهداشتی و بیمارستان‌های همدان مورد توجه جدی است.

دکتر محمدمهدی مجذوبی اظهار کرد: نقش مادری در جهان امروز مظلوم واقع شده اما محوریت والدین در زندگی افراد هم دارای مستندات قرآنی و هم روایی است تا جایی که حتی بعد از وفاتشان توصیه می‌شود برای والدین دعا کنید و بهشت خانه کسانی است که به تکریم مادران توجه می‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان همدان، سلامت و کرامت را دو محور مهم این همایش خواند و گفت: توجه به جایگاه مادر و پدر و سبک زندگی خانواده، مهمترین رویکرد یک زندگی موفق است.

وی با اشاره به اینکه اگر مادران به خوبی تکریم شوند، محصول زندگی مادرمحور، فرزندان ارزشی، دانشمندان و محققان بزرگ خواهد بود، افزود: طی چند دهه پیش، جریان بزرگی از غرب شکل گرفته تا ارزش‌ها را بی‌ارزش جلوه کند و بی‌ارزشی را ارزش جلوه دهد و در این سمینارها تلاش می‌شود این مسائل به نوعی تبیین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه باید برای حفظ و ارتقاء جایگاه معنوی مادر تلاش کنیم، ادامه داد: این مهم در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها جایگاه خود را دارد که باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه قبل از بارداری، حین زایمان و پس از زایمان باید خدمات و حفظ کرامت مادران مدنظر باشد، گفت: پیش از بارداری تا حین زایمان، مهمترین مقاطعی است که باید حفظ حریم و کرامت مادران در محیط بهداشت و درمان مورد توجه باشد.

مجذوبی بیان کرد: هنجارهای فرهنگی و اعتقادی ما را موظف می‌کند که اتاق معاینه، اتاق عمل و فضای اتاق لیبر را برای مادر فضایی امن و آرام قرار دهیم.

وی با اشاره با اینکه گاهی پاسخ سربالا دادن به بیمار یا همراهان وی، همه خدمات حوزه بهداشت و درمان را زیر سوال می‌برد و باید مدنظر قرار گیرد، افزود: گاهی فشار بالای کار و خستگی پرسنل باعث این مشکلات می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تست روان و سنجش ظرفیت افراد برای کسانی که مایل‌اند به حوزه درمان وارد شوند را مورد تأکید قرار داد و گفت: از پنجشنبه این هفته انتقال بخش‌ها و پذیرش بیمار در بیمارستان اکباتان را آغاز  خواهیم کرد که خوشبختانه فضایی بسیار زیبا و مناسب در این بیمارستان دیده شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز سل‌تراپی در دست اقدام قرار گرفته و یکی از محوریت‌های آن درمان مادران و باروری است، خاطرنشان کرد: اهمیت نقش مادر در جامعه و نظام مدیریتی باید خوب تببیین شود.

مجذوبی بیان کرد: باید نقش مادری را به عنوان یک ارزش احیاء کنیم و بهتر است تجربه غرب را اتخاذ نکنیم و از وضعیت موجود آنها درس بگیریم و ارتقای سلامت و کرامت محوری را از همین امروز مورد توجه قرار دهیم.‌

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به کرامت مادری از منظر اسلام پرداخت و اظهار کرد: کرامت از ماده بخشندگی و کرم است و البته کرامت بزرگتر از بخشندگی بوده و معنی بزرگی ورزیدن دارد و در مقابل دنائت، خواری و ذلت قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سعید کاظمی با تأکید بر اینکه کرامت مادری یعنی بزرگ و ارجمند دانستن جایگاه مادری، گفت: اگر مادری را ارج ننهیم در حین ارائه خدمات به مادر، ممکن است آنطور که شایسته است، عمل نکنیم.

وی با اشاره به اینکه پروردگار عالم فرمودند انسان را در بزرگی و تکریم خلق کردم و از روح خود در آن دمیدم و او را جانشین خود در زمین قرار دادم، ادامه داد: برای چنین مخلوقی آیات عدیده‌ای در مقام والدین وجود دارد؛ پرهیز از شرک و بت‌پرستی نخستین تأکید خداوند و پس از آن بلافاصله آیات تکریم والدین در قرآن آمده است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: توجه دادن به دوران بارداری مادر بعد از توصیه به قدردانی از پدر و مادر و نیکی به آنها در این آیات، نشان از توجه ویژه پروردگار به دوران بارداری و سلامت مادر و نیز جنین دارد که حتی در روایات، حق مادر بر حق پدر مقدم شمرده شده است.

توجه به رضایتمندی بیماران به‌عنوان شاخص اخلاقی در بیمارستان‌های همدان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز اظهار کرد: کرامت انسانی در تمام ارکان پزشکی معنا می‌یابد؛ اسلام زن را از مظلومیت دوران جاهلیت بیرون کشیده و سعادتش را در کرامت و عزت رقم زده است.‌

دکتر رضا طهماسبی به افزایش تقاضاهای درمانی و مراقبتی اشاره کرد و گفت: نباید افراد در شرایطی قرار گیرند که منزلت و عزت آنها مخدوش شود و یا احساس ناامنی و آسیب‌پذیری پیدا کنند؛ بیماران، آسیب‌پذیرترین گروه اجتماعی هستند که توجه به این افراد ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه گاهی بیماران از شدت درد در بیمارستان مسأله اصلی خود را فراموش می‌کنند و باید شرایط آنها را در نظر گرفت، افزود: شأن و منزلت زمانی حفظ می‌شود که شخص بر رفتار خود در محیط مسلط شود و احساس راحتی بیشتری در جسم و روح داشته باشد.‌

وی با بیان اینکه اخلاق بیمارستانی، امری مدیریتی است و لازم بوده برنامه‌ریزی استراتژیک در این زمینه داشت و استراتژی لازم را برای رسیدن به این هدف مدنظر قرار داد، گفت: ساختار، منابع انسانی و تکنولوژی باید به منظور کرامت بیمار در بیمارستان دیده شود چراکه حفظ کرامت باعث افزایش دانش و حرفه‌ای‌گری خواهد شد.

طهماسبی تأکید کرد: کاهش هزینه‌های بیمار در بیمارستان‌های دولتی، پراکندگی‌های جغرافیایی مراکز درمانی، ارتباط با مراکز اورژانس، دغدغه‌های اخلاق‌مداری در پزشکی در میزان رضایتمندی افراد از دریافت خدمات تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان اخلاقی، بیمارستانی است که تمام استانداردها در آن به خوبی رعایت و همه تعهدات در آن اجرا می‌شود، گفت: تقویت پوشش مامامحور و بهبود پوشش خدمات مراکز مامایی مورد توجه جدی است چراکه در افزایش رضایت بیماران تأثیر بسزایی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه توجه به فضای فیزیکی خصوصی به عنوان پیش‌شرط ارائه خدمت طی دو سال اخیر در دستور کار بوده است، افزود: استانداردسازی فضاهای فیزیکی نیز در این راستا انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه توانمندسازی ماماها و متخصصین زنان و زایمان بخش مهمی از این کار بوده است، گفت: مجموع عوامل مؤثر بر کرامت مادران مبتنی بر مشارکت در درمان، حفظ استقلال بیمار، ارائه به موقع خدمات، تهیه امکانات مناسب در همه عرصه‌ها، انجام تکنیک‌های مراقبتی، ایجاد فرصت کافی برای ارتباط با بیمار، احترام و دلجویی از بیمار است که باید مورد توجه جدی باشد.

مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه مفاهیم انسانی کرامت مادری را به دور از مسائل جنسیتی می‌داند، اظهار کرد: داشتن ویژگی‌های مختلف در تفاوت‌های خلقت از این رویکرد منشعب شده است.

شکری‌پور بیان کرد: پروردگار ما، ویژگی ربّ و مربّی بودن خود را تنها به مادران اعطا کرده و بهشت پاداشی است که به ازای این نقش به مادران عنایت شده است.

وی با بیان اینکه مادری جایگاه عظیمی در چرخه خلقت دارد و همه ائمه اطهار(ع) بر آن تأکید داشته و دارند؛ گفت: در توصیه‌های متعددی از پیامبران نیز بر لزوم تکریم مادران توصیه شده است.

مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه عوامل بهداشت و درمان با موجود والایی به نام مادر ارتباط دارند، اظهار کرد: سلامت جسم و روح محور تکریم مادران بوده که توجه به آن حائز اهمیت است.

وی افزود: ارائه خدمت به این وجود والا توفیقی است که در چرخه بهداشت و درمان نصیب کارکنان و مدیران این حوزه شده و طبیعتاً بر مبنای اصول شرعی، اخلاق حرفه‌ای و انسانی تکریم مادر و حفظ کرامت او بسیار مهم و ارزنده است.

دبیر اجرایی سمینار نیز اشتراک‌گذاری مباحث روز در پنل‌های علمی، شفاف‌سازی حقوق مادران، تبیین وظایف تیم بهداشتی و درمانی در روند باروری و زایمان، تببین مسئولیت‌های تیم مراقبت‌های مامایی از دیدگاه اخلاق حرفه‌ای و ... را از مهمترین اهداف این همایش برشمرد.

سامره قلیچ‌خانی افزود: هر زن و مادری باید با وقار و کرامت، مراقبت‌های مادری را تجربه کند، در برنامه عملیاتی در راهکارهای عملیاتی این برنامه محورهای مورد نظر تدوین شده که لازم است به اطلاع جامعه پرسنلی در حوزه بهداشت و درمان رسانده شود.

وی ادامه داد: تیم علمی و اجرایی این همایش از اساتید گروه زنان و نازایی، گروه نوزادان، دفتر بانوان، دفتر حقوقی و دفتر نهاد رهبری هستند و درصدد هستیم جامعه مخاطب را با افزایش آگاهی و اطلاعات و تعریف نقش و جایگاه در مسأله کرامت مادری وارد فضای تبیین و عملیاتی کردن این دستورالعمل کنیم.

قلیچ‌خانی بیان کرد: کرامت مادر و نوزاد از منظر شرع مقدس اسلام، حقوق و تاریخ و فرهنگ و قانون جوانی جمعیت، اخلاق حرفه‌ای و کرامت در سلامت مادران، اخلاق حرفه‌ای و کرامت در سلامت نوزادان و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای و کرامت در ارائه دهندگان خدمات مادر و نوزاد محورهای این همایش هستند.

وی همچنین به استقرار غرفه‌های هنری در حاشیه این همایش اشاره و بیان کرد: استفاده از ابزار هنر در غرفه‌ها برای ایجاد فضای گفتمانی در راستای باروری سالم و کرامت مادران مدنظر قرار گرفته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن