Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی تولید بیش از ۴۷.۵ گرم زهر در تنها مزرعه پرورش عقرب استان همدان

تولید بیش از ۴۷.۵ گرم زهر در تنها مزرعه پرورش عقرب استان همدان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فامنین از تولید سال گذشته بیش از ۴۷.۵ گرم زهر در مزرعه پرورش عقرب این شهرستان به عنوان تنها مزرعه پرورش عقرب سطح استان همدان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، مهدی تجاره اظهار کرد: مزرعه پرورش عقرب شهرستان فامنین همدان تنها مزرعه پروش عقرب در استان همدان و غرب کشور بوده که در این مجموعه توسط بخش خصوصی در حال حاضر زهر چهار نوع عقرب که خواص دارویی و درمانی ارزشمندی دارد، استحصال می‌شود.

وی با اشاره به بازدید و نظارت مستمر محیط زیست شهرستان از این مزرعه پرورش عقرب واقع شده در اراضی روستای طاوه فامنین بیان کرد: در شش ماه نخست سال گذشته نیز در این مزرعه عقرب دارای ۲۳.۵ گرم تولید زهر پرورش یافته، ضمن اینکه معمولا خزندگان و بندپایان در فصل گرما با گرمی هوا تحت تأثیر قرار می‌گیرند و میزان تولید آنها بیشتر می‌شود اما در فصول زمستان به علت سردی هوا حالت زمستان خوابی دارند و زهر کمتر قابل استحصال است.

تجاره در رابطه با میزان تولید امسال زهر عقرب این مزرعه تصریح کرد: هنوز آمار و میزان تولید امسال مزرعه فوق را نداریم چراکه میزان تولید زهر عقرب استحصال شده این مزرعه معمولا به صورت سالانه بوده و در پایان سال آمار آن توسط این مزرعه به محیط زیست ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: ظرفیت اسمی این واحد پرورش و تکثیر عقرب تعداد ۱۸۰ هزار قطعه بوده که در حال حاضر در این مزرعه ۶۰۵۴ قطعه عقرب در چهار گونه مختلف در حال پرورش و تکثیر است.

وی خاطرنشان کرد: از ۶۰۵۴ قطعه عقرب در حال پرورش و تکثیر در این مزرعه، ۱۹۳۹ قطعه از گونه عقرب مزوبوتوس اپئوس، ۱۶۷۰ قطعه از گونه عقرب اندروکتونوس کراسیکودا، ۱۹۷۴ قطعه از گونه هوتنتوتا سلسئی و ۴۷۱ قطعه از گونه عقرب همیسکورپیوس لپتوروس هستند.

تجاره بیان کرد: سم عقرب با وجود کشنده بودن، در ساخت داروهای ضدسرطانی، ساخت آنتی بیوتیک و درمان دردهای مفصلی، ایدز و MS و ساخت داروها کاربردهای فراوانی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه پرورش مار نیز جزو برنامه‌های آتی دیگر این‌مجموعه برای استحصال زهر و سم مار خواهد بود، یادآور شد: در همین رابطه سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح در حال حاضر نسبت به احداث سالن دیگری با ظرفیت ۲۰۰۰ رشته پرورش مار در این مزرعه اقدام کرده‌ و برای گونه های مورد نیاز پرورش و تکثیر مار به منظور استحصال زهر و سم مار و فراهم کردن سایر زیرساخت های آن نیازمند سرمایه درگردش است که به طور قطع با تأمین سرمایه و اعتبار لازم طرح خود را پیگیر خواهد بود.

این فرد مسئول یادآور شد: در بحث روند اداری مجوزهای طرح تکثیر و پرورش مار هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و در صورتی که این سرمایه گذار مستندات و مدارک لازم را تکمیل شده ارائه دهد قول مساعد داده شده که ظرف یک هفته تا یک ماه تمامی روند اداری آن را انجام دهیم و روند اداری آن هیچ گونه مشکلی ندارد.

تجاره اظهار کرد: صدور مجوزهای قانونی برای چنین  واحدهایی مانع از برداشت بی رویه حیوانات و جانوران وحشی از طبیعت بوده و موجب حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از قاچاق اجزا زنده و غیر زنده و محصولات جانبی آن می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فامنین در ادامه با اشاره به منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع تجرک این شهرستان گفت: این منطقه یکی از مناطق غنی از پوشش گیاهی، جانوری و وحوش بوده و گرگ، روباه، شغال، گراز، خرگوش، تشی، کفتار، گورکن، سمور سنگی و خزندگانی چون انواع مار، مارمولک، لاک پشت و پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلایی، پیغو، قرقی، دلیجه، عقاب دشتی، جغد، شاه بوف و همچنین پرندگانی نظیر کبک، تیهو، کمرکولی، چکاوک، پرستو، کلاغ نوک سرخ، سبز قبا و چلچله کوهی و اردک سرسبز است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن