Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی افزایش ۳۰ درصدی تعداد داروخانه‌های همدان طی دو سال اخیر

افزایش ۳۰ درصدی تعداد داروخانه‌های همدان طی دو سال اخیر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از افزایش ۳۰ درصدی تعداد داروخانه‌های همدان طی دو سال اخیر به منظور بالا بردن امکانات نگهداری دارو در استان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، قدرت الله رستمی با بیان اینکه طی دو سال اخیر آیین‌نامه جدیدی تصویب شده که انحصار تاسیس داروخانه‌ها را کاهش داده است اظهار کرد: در این راستا ما در استان توانستیم با افزایش خدمت‌رسانی و ایجاد عدالت اجتماعی خدمات دارویی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در این مدت تقریبا ۳۰ درصد به تعداد داروخانه‌های استان اضافه کردیم گفت: این مهم در راستای نگهداری دارو در استان موثر بوده تا کمتر دچار کمبود شویم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیمارستان‌های استان نیز به اندازه کافی دارو ذخیره کرده‌اند در خصوص علت کمبود بعضی از داروها در برخی مواقع نیز گفت: برخی از اقلام دارویی ممکن است به علت‌های خاص مثلا اینکه وارداتی هستند و در مقطعی به کشور وارد نمی‌شوند، دچار کمبود شوند.

وی افزود: گاهی هم تولیدکنندگان داخلی به دنبال توافق با سازمان غذا و دارو هستند تا تولیداتی داشته باشند که ممکن است تولیدات کم باشد و به همین دلیل دچار کمبود مقطعی می‌شویم که بعد جبران می‌شود.

رستمی افزود: اگر دارویی در کشور کمبود داشته باشد و تولید داخلی پاسخگوی مصرف نباشد، سازمان غذا و دارو حتما اقدام به واردات می‌کند و بر اساس نیاز استان‌ها و سهمیه‌بندی‌، داروها توزیع می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا برخی اقلام دارویی مثل انسولین به صورت مقطعی دچار کمبود می‌شوند نیز گفت: ممکن است برخی اقلام دارویی برند برای مدت زمان محدودی به کشور وارد نشود اما از نوع دیگر و داخلی آن حتما وجود دارد تا بیماران تهیه کنند و بعد برند آن نیز وارد کشور ‌شود.

کمبودی در داروی انسولین نداریم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در ادامه در خصوص وضعیت داروی انسولین عنوان کرد: خوشبختانه در کشور کمبودی در زمینه این دارو نداریم.

وی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد شیوع آنفلوآنزا و کرونا باعث کمبود برخی از داروها شده است گفت: با شروع فصل پاییز ممکن است مصرف دارو برای سرماخوردگی افزایش یابد که برخی مواقع در برخی داروخانه‌ها با کمبود مواجه می‌شویم.

رستمی افزود: از آن جا که این نوع داروها در تابستان مصرف زیادی نداشته و اقدام به دپو هم نشده و داروخانه‌ها منتظر بودند وضعیت سال را در خصوص بیماری‌ها بسنجند و طبق آن نقدینگی خود را کنترل کنند، کمتر خرید دارو صورت می‌گیرد و وقتی به یکباره وارد شرایط شیوع بیماری می‌شویم، مصرف دارو نیز بالا می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها زمانی که بخواهند دوباره از شرکت‌های تولیدی دارو خریداری کنند که حتی این شرکت‌ها نیز برنامه‌های خود را بر اساس مصرف تنظیم می‌کنند، کمبودهایی احساس می‌شود اما بلافاصله سعی بر جبران آن بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در خصوص عوارض مصرف بیش از حد دارو نیز هشدار داد و اظهار کرد: دارو دو نوع مسمومیت ایجاد می‌کند، اگر مدت طولانی مصرف شود ممکن است عارضه داشته باشد، گاهی هم بعد از قطع دارو ممکن است فرد بهبود یابد اما منجر به عوارض  غیرقابل برگشت شود.

وی ادامه داد: گاهی مصرف دارو در زمان کوتاهی به خاطر مصرف بیش از حد استاندارد باعث مسمومیت در فرد می‌شود، البته اکثر داروها این مسمومیت‌ها را دارند، اما برخی داروها دز خیلی کمی برای اثر تا مسمومیت دارند مثلا اگر دز دارویی یک و نیم برابر باشد وارد مسمومیت می‌شود.

رستمی بیان کرد: برخی داروها تا چندین برابر هم مصرف شوند ممکن است مسمومیت ایجاد نکنند و پزشکان باید در مورد میزان مصرف آن نظر دهند.

وی با بیان اینکه گاهی ممکن است عوارض دارویی پیشرفت کند و بیمار را به وضعیت اورژانسی و مرگ بکشاند گفت: امروزه چون داروها در داروخانه‌ها با نسخه‌ پزشکان توزیع و دستور دارویی توسط داروساز به داروخانه گفته می‌شود، طبیعتا نباید از قبل مصرف دارو مسمومیت ایجاد شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: البته بخشی از افراد معمولا معتادان و دارای ناراحتی‌های عصبی، اقدام به مصرف بی رویه داروهای در دسترس می‌کنند که اکثر مسمومیت‌ها از این گروه است.

وی تاکید کرد: بسیاری از مواقع این افراد دچار عوارض کبدی، گوارش و مغزی می‌شوند و خیلی مواقع نیز عوارض‌های ایجاد شده در آنها غیرقابل جبران است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن