Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی 70 هزار ایرانی به ام اس مبتلا هستند/ 2 میلیون تومان هزینه ماهانه بیماران MS

70 هزار ایرانی به ام اس مبتلا هستند/ 2 میلیون تومان هزینه ماهانه بیماران MS

دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین‌المللی MS بیان کرد: تاکنون بیش از 70 هزار آمار ثبت شده از بیماران مبتلا به MS داریم که متأسفانه این آمار رو به افزایش است.

به گزارش "همدان نیوز"، عبدالرضا ناصر مقدسی دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی MS در نشست خبری این کنگره که صبح امروز در محل انجمن برگزار شد گفت: بیماری ام.اس در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته و تاکنون بیش از 70 هزار بیمار ام. اس ثبت شده است.

وی در ادامه کمبود ویتامین دی، افزایش مصرف دخانیات و علل ژنتیکی از جمله علل شناخته شده بیماری ام.اس نام برد و افزود: ام.اس بیماری مخصوص دنیای مدرن است که افزایش آن هم سو با جهان است که با صنعتی شدن جوامع حجم برخی بیماری‌ها مثل آبله، طاعون و غیره کاسته شده اما بیماری‌های خود ایمن به ویژه ام.اس افزایش یافته است.

دبیر علمی سیزدهمین کنگره MS از شیوع 4 برابری این بیماری در بانوان نسبت به مردان خبر داد و تصریح کرد: متوسط سن ابتلا به ام.اس، 26 سال است و با توجه به آمار موجود تهران و اصفهان بیشترین آمار را دارند.

وی با بیان اینکه بیماری MS هیچ درمان قطعی شناخته شده‌ای در دنیا ندارد اظهار داشت: ام.اس مانند سایر بیماری‌ها امروزه کاملا قابل کنترل بوده اما متأسفانه در جامعه ما به دلیل ضعف فرهنگی و مطالعه ترس زیادی از این بیماری وجود دارد.

ناصر مقدسی، تاری دید و گزگز دست و پا به مدت حداقل 24 ساعت را از مهمترین علائم اولیه MS برشمرد و اذعان کرد: اگر علائم گفته شده مداوم باشد احتمال ابتلا به MS وجود دارد اما هر گز گزی نشانه MS نیست باید بررسی شود.

وی بیان کرد: افرادی که تحت هر نامی از لفظ درمان قطعی برای بیماران استفاده می‌کنند هدفی جز پر کردن جیب خود ندارند چرا که این بیماری در هیچ جای دنیا درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است.

دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین‌المللی MS یادآور شد: سیزدهمین کنگره بین‌المللی MS از 19 تا 21 آبان با محوریت آموزش ابعاد مختلف بیماری MS و حوزه‌های مربوط به آن به همکاران برگزار می‌شود و چهاردهمین امتیاز بازآموزی دارد.

در ادامه این مراسم ابوالقاسم نجفی معاون توانبخشی انجمن MS اظهار داشت: تاکنون بیش از 25 هزار پرونده برای بیماران MS در انجمن ثبت شده که از این تعداد بیش از 18 هزار مربوط به بانوان و حدود 6 هزار نیز مربوط به آقایان می‌شود.

وی با تاکید بر انجام توانبخشی در کنار دارو درمانی، فیزوتراپی و کاردرمانی و روند درمانی بیان کرد: علاوه بر اقدامات پزشکی حمایت‌های اجتماعی و مددکاری از بیماران MS بسیار ضروری است و باید به حوزه‌های اقتصادی، معیشتی و حرفه‌ آموزی این بیماران توجه ویژه داشت.

معاون توانبخشی MS با اشاره به آب درمانی به عنوان یکی از درمان‌های مؤثر بیماری MS گفت: در ارتباط با داروهای این بیماران متأسفانه هزینه‌های سنگینی تحمیل آن‌ها می‌شود هر چند که دارو‌‌های داخلی از هزینه‌های پایین‌تری برخوردارند اما حتی این هزینه‌های اندک هم برای برخی بیماران هم مشکل است.

وی میانگین هزینه‌های بیماران را یک و نیم تا دو میلیون تومان به صورت ماهانه عنوان کرد و افزود: انجمن MS در شرایط فعلی حدود سه هزار و 500 نفر هزینه‌های دارویی را پرداخت می‌کند و با توجه به شرایط اقتصادی اجتماعی بیمار پس از بررسی‌های لازم در صورت نیاز کمک‌های دیگری هم به آن‌ها می شود.

نجفی با تأکید به اطلاع‌رسانی درست آموزنده به بیماران یادآور شد: انجمن MS کاملا غیر دولتی بوده و از سال 88 با هدف حمایت‌های دارویی، درمانی و توانبخشی از بیماران تشکیل شده و در صدد ایجاد مراکز توانبخشی شبانه‌روزی برای ر فع نیاز بیماران و همچنین حمایت‌های مادی و معنوی از آن‌ها است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن