Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم کاهش 39 درصدی بارندگی در کشور

وزیر نیرو خبر داد:
کاهش 39 درصدی بارندگی در کشور

وزیر نیرو با اشاره کاهش 39 درصدی بارندگی امسال نسبت به سال قبل گفت: تنها چاره مقابله با بحران کم آبی در کشور مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت است.

به گزارش "همدان نیوز"، حمید چیت چیان روز شنبه از سد در حال احداث نعمت آباد و وضعیت حوزه آبخیزهای شهرستان اسدآباد به صورت هوایی بازدید و سپس با حضور در شهر آجین لحظاتی با مسوولان شهرستان دیدار کرد.

چیت چیان در جمع خبرنگاران گفت: خشکسالی های اخیر و اضافه برداشت ها از سفره های آب زیرزمینی در غالب دشتهای کشور موجب افت و کاهش سطح آب شده و مشکلات عدیده ای را برای کشور در پی داشته است.

وی اظهار کرد: تبدیل کشتهای سیفی جات به گلخانه ای، اصلاح روش های آبیاری و کشت محصولات کم آب بر می تواند در بهبود وضعیت آب کشور موثر باشد.

چیت چیان افزود: آبخوان داری، آبخیزداری و تغذیه مصنوعی دشتها با احداث آب بند کمک بسیاری به تغذیه مصنوعی دشتها است.

وی با اشاره به بارش های خوب در دو هفته گذشته گفت: به دلیل کاهش بارندگی در پاییز این بارش ها نتوانسته کمبود بارش ها را جبران کند به طوریکه نسبت به سال قبل کاهش 39 درصدی بارش را شاهد هستیم.

وزیر نیرو با تأکید بر مدیریت مصرف آب در تمام بخش ها گفت: تنها چاره مقابله با بحران کم آبی مدیریت منابع آبی موجود است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب و بازگشت به چرخه صنعت و کشاورزی و فضای سبز راهکار دیگری است که برای جبران کم آبی کشور باید بکارگرفته شود.

وی اظهار کرد: شیرین کردن آب دریا هزینه های سنگینی دارد و برای مصارف کشاورزی به صرفه نیست و از این راهکار می توان در بخش آشامیدنی و صنعت استفاده کرد.

وزیر نیرو به بارور سازی ابرهای بارانزا نیز اشاره کرد و گفت: اینکار به صورت مستمر توسط وزارت نیرو انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با تمام روشهای فوق به دنبال ایجاد تعادل بخشی بین منابع و مصارف آب است.

منبع: ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن