Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تورم سراغ ثروتمندان رفت!

تورم سراغ ثروتمندان رفت!

بیشترین فشار تورم براساس آمارهای رسمی به دو دهک پردرآمد وارد می‌‎شود. اهالی آذربایجان غربی، ایلام و یزد بیشتر از ساکنان سایر استان‌ها با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن به محدوده ۳۵ درصد رسید که مشخص می‌کند خانوار ایرانی در ماه گذشته به همین اندازه نسبت به مدت مشابه پارسال هزینه بیشتری متحمل است. محاسبات مرکز آمار ایران می‌گوید فشار تورم روی افراد حاضر در دهک‌های ۹ و ۱۰ که دو دهک پردرآمد کشور را تشکیل می‌دهند، بیشتر است و اهالی آذربایجان غربی، ایلام و یزد بیشتر از ساکنان بقیه استان‌ها با تورم درگیر بودند. گزارش جدید مرکز آمار که در قالب شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شده و به وقایع ماه گذشته مربوط می‌شود، کم‌وبیش حاوی نکات امیدوارکننده است و مثلا می‌توانیم به عقب‌نشینی نرخ تورم ماهانه به زیر مرز دو درصد بعد از ۳۳ ماه اشاره کنیم.      

تورم عمومی؛ ۳۵.۸ درصد

نرخ تورم نقطه به نقطه طبق برآورد جدید مرکز آمار ایران به عدد ۳۵.۸ درصد رسیده است. منظور از تورم نقطه به نقطه میزان سرعت رشد هزینه‌ها درمقایسه با سال گذشته است و از شاخص دیگری که به اسم تورم سالانه در گزارش مرکز آمار گنجانده می‌شود، تعریف ملموس‌تری برای عموم مردم دارد.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به زبان ساده‌تر مشخص می‌کند هزینه‌های خانوار ایرانی برای خرید و برطرف کردن همه مایحتاجش نسبت به سال گذشته چقدر تفاوت داشته که فعلا این عدد روی ۳۵.۸ درصد ایستاده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به‌عنوان مثال شامل عدد ۵۵.۳ درصدی هزینه‌های مربوط به هتل و رستوران می‌شود و آنطرف در تعیین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، عدد‌های دیگری مثل تورم ۲۲.۶ درصدی حوزه ارتباطات هم تاثیرگذار است. گزارش جدید مرکز آمار ایران از نرخ تورم، برمبنای وقایع بهمن‌ماه است و مشخص می‌کند درمقایسه با دی‌ماه امسال سرعت رشد هزینه‌ها برای خانوار ایرانی معادل ۲.۷ درصد تنزل داشته است.

بازگشت نرخ تورم به محدوده ۳۵ درصد بعد از ۱۹ ماه

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به پایین‌ترین سطح در ۱۹ ماه گذشته رسیده است. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آخرین بار فروردین پارسال در چنین محدوده‌ای قرار داشت و حالا بعد تقریبا یک سال و نیم در محدوه ۳۵ درصد قرار گرفته است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از فروردین پارسال به اینطرف سابقه عبور از محدوده ۵۰ درصد را در کارنامه دارد و براساس داده‌های مرکز آمار دقیقا از زمستان پارسال تا نیمه بهار امسال با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم کردیم.

نرخ تورم ماهانه نیز که طبیعاتا بیانگر میزان سرعت رشد هزینه‌ها در یک ماه گذشته است، در کمترین ارتفاع از اسفند ۱۴۰۰ ایستاده است. اطلاعاتی که مرکز آمار از روند یکماه بازار و خرج‌ومخارج خانوار ایرانی استخراج کرده، نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در بهمن امسال ۱.۴ درصد محاسبه می‌شود. فراموش نکنیم نرخ تورم ماهانه از اسفند ۱۴۰۰ به بعد، رنگ محدوده زیر دو درصد را ندیده بود.

کاهش ۷.۳ درصدی تورم خوراکی

تورم خوراکی که ممکن است بیشتر از سایر بخش‌ها برای عموم مردم ملموس باشد، روی عدد ۳۱.۶ درصد قرار دارد.

نرخ تورم ۳۱.۶ درصدی خوراکی در بهمن امسال مشخص می‌کند خرید سبد غذایی حدود ۳۰ درصد بیشتر از پارسال هزینه داشته و اساسا نرخ تورم خوراکی نسبت به تورم عمومی یا همان نقطه‌به‌نقطه حدود چهار درصد کمتر است.

نرخ تورم خوراکی از یک طرف شامل تورم ۷۷ درصدی حوزه گوشت قرمز و گوشت ماکیان، یا تورم ۶۰ درصدی ماهی می‌شود و آنطرف در قسمت روغن خوراکی و چربی خوشبختانه با تورم تقریبا صفر درصدی سروکار داشتیم.

نرخ تورم خوراکی در گزارش مرکز آمار اتفاقا به‌شکل ویژه‌تری نسبت به سایر بخش‌ها زیر ذره‌بین می‌رود و به عنوان مثال با تورم ۶.۵ درصدی در بخش سبزیجات روبرو می‌شویم. تورم نان و غلات حدود ۱۲ درصد برآورد می‌شود. این عدد برای میوه‎‌وخشکبار از نرخ تورم عمومی جلو می‌زند و به مرز ۳۹ درصد می‌رسد. تورم چای، قهوه، کاکائو و نوشابه هم کمی بیش از ۴۳ درصد تخمین زده می‌شود.

سبقت تورم در هفت حوزه از تورم عمومی

نرخ تورم عمومی درحالی به عدد ۳۵.۸ درصد رسیده که بهمن امسال در هفت بخش، تورم بیشتری نسبت به این عدد به خانوار ایرانی تحمیل شده است.

تورم هتل و رستوران معمولا به‌خاطر تفاوت نوع خدمات‌دهی این حوزه، نسبت به بقیه حوزه‌ها بیشتر است و بهمن امسال به ۵۵.۳ درصد رسیده است. جایگاه دوم به پوشاک و کفش و رتبه سوم به دخانیات تعلق می‌گیرد.

تورم پوشاک و کفش ۴۴.۳ درصد محاسبه می‌شود و میزان افزایش قیمت‌ها در بخش دخانیات ۴۲.۳ درصد. هزینه‌ای که بهمن امسال خانوار ایرانی برای آموزش پرداخت کرده، ۴۱.۶ درصد بیشتر از سال گذشته در چنین روز‌هایی است و تورم حوزه تفریح و فرهنگ به ۴۱.۵ درصد رسیده.

تورم مسکن نزدیک ۴۰ درصد و تورم کالا و خدمات متفرقه ۳۷.۸ درصد اعلام شده و از اینجا به‌بعد تورم سایر بخش‌ها کمتر از تورم عمومی است. مثلا در حوزه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری از آن‌ها شاخص تورم عدد ۳۳.۵ یا در حوزه بهداشت و درمان شاخص تورم عدد ۳۲.۱ را به ما نشان می‌دهد. تورم خوراکی و حمل‌ونقل نیز به ترتیب به ۳۱.۶ و ۲۹.۶ تبدیل شده و در قسمت ارتباطات که کمتر از بقیه حوزه‌هاست، شاخص تورم به ۲۲.۶ درصد رسیده.

تفاوت نرخ تورم برای دهک‌های درآمدی

تورم براساس آمار‌های رسمی به دهک‌های پردرآمد و بخشی از طبقه متوسط درآمدی کشور بیشتر تحمیل می‌شود. گزارشی که مرکز آمار در قالب شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر می‌کند، حاکی از تفاوت تقریبا پنج درصدی تورم بین دهک اول و دهم درآمدی کشور است.

تورم دهک دهم یعنی بخشی از مردم کشور که طبق تقسیم‌بندی دهک‌های درآمدی به‌عنوان پردرآمدترین اقشار معرفی می‌شوند در بهمن امسال ۳۶.۳ درصد به ثبت رسیده است، اما این عدد برای افراد حاضر در دهک اول درآمدی کمتر از ۳۲ درصد تخمین زده شده.

تورم دهک دوم و سوم درآمدی به‌ترتیب ۳۳.۱ و ۳۳.۹ درصد محاسبه شده و افراد حاضر در دهک چهارم، پنجم و ششم هم با تورمی کمتر از تورم عمومی (۳۵.۸ درصد) طرف بودند. به گزارش فرارو؛ نرخ تورم عمومی برای افراد حاضر در دهک هفتم و هشتم ۳۶ و ۳۶.۲ درصد به ثبت رسیده و این عدد برای افراد حاضر در دهک نهم نیز که اتفاقا با بیشترین میزان تورم پیکار می‌کنند، ۳۶.۴ درصد برآورد شده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بیشتر از هر جای دیگری فعلا در استان آذربایجان غربی بیشتر است؛ ۴۱ درصد. نرخ تورم نقطه به نقطه در استان ایلام و یزد نیز بالای ۴۰ درصد محاسبه شده و در این دو استان میزان افزایش قیمت‌ها درمقایسه با بهمن پارسال ۴۰.۴ درصد اعلام شده است.

نرخ تورم در استان‌های کردستان، کرمان، اردبیل، اصفهان و البزر هم فقط اندکی با محدوه ۴۰ درصد فاصله دارد در طرف مقابل تورم در استان سیستان‌وبلوچستان کمتر از سایر استان‌ها به مردم تحمیل می‌شود.

نرخ تورم تقطه‌به‌نقطه در استان سیستان‌وبلوچستان حدود ۲۵ درصد یعنی تقریبا ۱۰ درصد کمتر از تورم عمومی اعلام شده و این عدد در استان‌های دیگری مثل زنجان و بوشهر نزدیک ۳۰ درصد است. در تهران به‌عنوان استانی که شامل پایتخت کشور می‌شود، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۳.۲ درصد تثبیت شده که این عدد نزدیک ۲.۵ درصد زیر تورم عمومی است.

سرنوشت تورم ۳۵ درصدی چیست؟

نرخ تورم عمومی برای پنجمین بار در پنج سال گذشته به محدوده ۳۵ درصد رسیده است. دو مرتبه روند نرخ تورم به شکلی بوده که نهایتا تا مرز تورم ۵۰ درصد جلو رفتیم و یکبار نیز تورم ۳۵ درصدی که در بهار ۱۴۰۱ تجربه کردیم منجر به عبور نرخ تورم از مرز ۵۰ درصد شده است.

نرخ تورم پاییز سال ۹۷ و همزمان با حضور دولت دوازدهم روی کار درحالی در محدوده ۳۵ درصد قرار گرفت، که نهایتا همزمان با وقایع معروف آن برهه، فروردین ۹۸ با تورم ۵۰ درصدی ملاقات کردیم. برعکس این اتفاق هم دو مرتبه در سال‌های گذشته تکرار شده و بعد اعلام نرخ تورم عمومی ۳۵ درصدی، روند دیگری را شاهد بودیم.

نرخ تورم از طرف دیگر در ماه‌های پایانی تابستان ۹۸ دوباره به مرز ۳۵ درصد نزدیک شد و فروردین ۹۹ با تورم ۲۴ درصدی روبرو بودیم. یا مثلا تابستان ۱۴۰۰ که نرخ تورم ۳۵ درصدی تا اوایل فروردین ۱۴۰۱ به تورم تقریبا ۳۰ درصدی تقلیل پیدا کرده بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن