Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی یک هزار نفر پای واگویه‌های علی گندابی نشستند

در همدان؛
یک هزار نفر پای واگویه‌های علی گندابی نشستند

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان همدان گفت: «واگویه‌های علی گندابی»، جدیدترین اثر این حوزه، نزدیک به هزار نفر را به سالن نمایش کشاند؛ مساله‌ای که در تئاتر بزرگسال استان کمتر اتفاق می‌افتد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان؛ نیما بگلریان در این باره گفت: نمایش «واگویه‌های علی گندابی» تولید سال 95 حوزه هنری استان همدان، به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد کبودراهنگی بود که داستان زندگی «علی گندابی»، جاهل معروف همدانی را با لهجه بومی روایت می‌کند؛ فردی که بعد از شنیدن روضه‌ی حضرت امام حسین(ع) از کارهای خود توبه می‌کند و در جوار حرم حضرت علی(ع) گوشه‌نشین شده و همانجا نیز به خاک سپرده می‌شود.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان همدان ادامه داد: زنگ افتتاحیه این اثر با حضور کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ محراب محمدزاده، مدیر دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد؛ سید محمد باقر حسینی، رییس حوزه هنری استان همدان و جمعی از مسئولان و هنرمندان تئاتر استان آغاز شد و به مدت چهارده شب در سالن تماشاخانه حوزه هنری استان همدان واقع در سینما تئاتر فلسطین پذیرای علاقمندان بود.

وی در پایان گفت: در این مدت 975 نفر به تماشای این نمایش نشستند که در تئاتر بزرگسال در استان همدان، اتفاقی‌ست که کمتر شاهد آن هستیم.

کارگردان این اثر نیز اظهار داشت: نمایش‌های مذهبی نباید سطحی و شعاری تولید شوند چرا که آسیب و ضرر اجرای نمایش‌های مذهبی ضعیف، بیشتر از فواید احتمالی آن است.

محمدجواد کبودراهنگی؛ نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر استان همدان ادامه داد:‌ خیلی از کارگردان‌های جوان هستند که صادقانه و با حُسن نیت، موضوعات مذهبی را دستمایه‌ی تولیدات نمایشی خود قرار می‌دهند اما از آنجایی که دانش و توانمندی اجرای نمایش‌های محکم و قوی را ندارند، از این رو محصولی ناقص و الکن ارائه می‌کنند که به جای تبلیغ دین و مذهب، کارکردی برعکس پیدا می‌کند.

وی افزود: معتقدم کار نکردن در عرصه‌ی تئاتر مذهبی، بهتر از خلق آثار ضعیف در این ژانر است. متاسفانه آثار ضعیفی که در مورد عاشورا و کربلا ساخته و عرضه شده، باعث دلزدگی مخاطب از ژانر مذهبی و اتفاقات نامبارک دیگر شده است. اگر در تئاتر مذهبی، حق مطلب به درستی ادا نشود، جز آسیب، چیزی دیگری دریافت نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر که تجربیات گوناگونی در اجرای نمایش‌های مذهبی دارد اضافه کرد: دین و مذهب در زندگی مردمان جامعه‌ی ما نقش ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر انسان به طور فطری نیز خداجوی است، از این رو همیشه تماشاگر تئاتر می‌تواند مخاطب نمایش‌های مذهبی باشد و از تماشایش لذت و بهره ببرد اما اگر به او محصولی ناقص، کلیشه‌ای، سطحی و شعاری بدهیم معلوم است که او پس می‌زند و در بلند مدت، نسبت به ژانر نمایش‌های مذهبی بی‌اعتماد می‌شود. بنابراین بهتر است اگر قرار است در این ژانر اثری تولید شود، در بهترین شکل آن، تولید و عرضه شود.

کبودراهنگی در باره نمایش «واگویه‌های گندابی» توضیح داد: ما برای نگارش متن این نمایش بیش از دو ماه فقط تحقیقات میدانی انجام دادیم و از منابع مکتوب هم استفاده کردیم، در پایان نیز داستانی نوشته و سیر تحول وی به صورت دراماتیک برای صحنه آماده شد.

کبودراهنگی در پایان گفت: تماشاگران امروز طالب نمایش‌های مذهبی هستند و این‌که چه نوع نمایشی با چه ساختار و محتوایی به ایشان عرضه شود، اهمیت دارد. امیدوارم با تولید آثار موفق دینی، بتوانیم این نوع نیاز فرهنگی مخاطبان را پوشش دهیم.

لازم به ذکر است نمایش «واگویه‌های گندابی» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد کبودراهنگی- تولیدی از حوزه هنری استان همدان- در دومین رپرتوآر «ماه تئاتر استان‌ها» در دهه‌ی اول محرم در تهران به صحنه می‌رود و همچنین با قول مساعد مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور نیز در 25 و 26 آبان ماه در کربلا به اجرا در خواهد آمد.

در این نمایش سهراب نیک‌فرجاد، سیدمهرداد کاووسی حسینی، احمد جلیلوند، سعید باغبانی نیر، یاسر محمدی، ندا هادیان، سعید محمودیان، محمد طالبی، میلاد سلوکی، سعید متعبد، سپهر مسافران، اکبر اسلامی، محسن رضانیا، نگار فیروزی، علی پاشاپور، مبین خانیان و محسن صلواتی ایفای نقش می‎کنند؛ و معصومه معصومی به عنوان مشاور کارگردان و سهراب نیک فرجاد نیز در نگارش متن نمایش نقش داشتند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن