Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر ورزشی آینده مبهم تیم فوتبال شهرداری همدان در پی اختلاف شورانشینان

آینده مبهم تیم فوتبال شهرداری همدان در پی اختلاف شورانشینان

فصل جدید رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور در حالی شانزدهم مهرماه جاری آغاز می‌شود که اعضای شورای اسلامی شهر همدان همچنان بر تیمداری در این مسابقات اختلاف نظر دارند و این مساله آینده تیم شهرداری را در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش "همدان نیوز"، اوایل هفته گذشته بود که اعضای شورای اسلامی همدان نسبت به لایحه تیمداری شهرداری همدان در لیگ دسته دوم فوتبال کشور تصمیم گیری کردند و در نهایت این تصمیم با ۱۰ دلیل مختلف در هیات تطبیق فرمانداری شهرستان همدان مورد موافقت قرار نگرفت.

شورانشینان باردیگر این لایحه را در صحن شورا مورد بازبینی قرار دادند و در نهایت از یازده عضو شورا، هشت عضو رای بر تیمداری دادند و همین مساله باعث شد تا پرونده تیمداری شهرداری به هیات حل اختلاف استان ارسال شود.

تیمی که هم اکنون بهترین آکادمی تیم‌های پایه فوتبال استان همدان را دارد و اغلب استعدادها برای رسیدن به ترکیب تیم بزرگسالان رهسپار شهرداری می‌شوند.

حضور شهرداری همدان در لیگ فوتبال کشور باعث شده تا زیرساخت‌های لازم اعم از ساختمان اداری، خوابگاه، زمین چمن مصنوعی، استخر، سالن وزنه و سالن چند منظوره سرپوشیده برای این تیم ایجاد شود.

شهرداری همدان در کنار الوند همدان، ۲ تیمی هستند که بیشترین افتخار را نصیب فوتبال هگمتانه کردند و توانستند مسیر صعود از لیگ سه به لیگ ۲ و سپس لیگ دسته اول کشور را تجربه کنند.

البته در این بین امتیاز تیم الوند همدان به دلیل عدم توان مالی و تمایل نداشتن مدیران به ادامه تیمداری، از لیگ یک به ۲ و در نهایت با سقوط به لیگ سه فروخته شد.

شهرداری همدان نیز پس از سپری کردن فصلی درخشان در لیگ دسته دوم فوتبال کشور (۱۴۰۱-۱۴۰۰) و صعود به لیگ دسته اول کشور، سال گذشته نتوانست این امتیاز را حفظ کند و در نهایت به لیگ ۲ بازگشت.

سقوط این تیم به لیگ ۲ انتقادهای گسترده‌ای را در بین اهالی ورزش همدان به همراه داشت و حتی برخی منتقدان خواستار فروش امتیاز تیم و عدم تیمداری در فوتبال توسط شهرداری شدند.

عده‌ای نیز بار مالی فوتبال شهرداری در حوزه مدیریت شهری را غیرقابل توجیه دانسته و خواستار واگذاری این تیم یا مشارکت با بخش خصوصی برای ادامه فعالیت شدند.

با این وجود برخی اعضای شورای اسلامی شهر همدان با حمایت از لایحه تیمداری شهرداری در لیگ ۲ فوتبال کشور، تاکید بر حمایت همه جانبه از این تیم دارند.

دیدگاه منتقدان تیمداری شهرداری

مخالفت‌ها و انتقادها از تیمداری شهرداری در لیگ دسته دوم فوتبال کشور این روزها بیش از اینکه در مخافل رسمی مطرح شود، در فضای مجازی بازتاب گسترده داشته است.

مخالفان تیمداری شهرداری همدان در سطح حرفه‌ای همچون فوتبال معتقدند، هزینه میلیاردی این تیم باید در چند رشته ورزشی و نیز توسعه ورزش‌های همگانی و عمومی صرف شود.

حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان یکی از منتقدان اصلی در تیمداری فوتبال شهرداری در فصل جدید لیگ دسته دوم فوتبال کشور است.

وی در یادداشتی شخصی در فضای مجازی نوشته است: نمی‌دانم دلیل این همه اصرار چیست، ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان تاکنون از تیمداری فوتبال شهرداری ضرر داده‌ایم و طعم تلخ شکست را به ورزش دوستان این شهر، تزریق کرده‌ایم.

صفری افلاکی معتقد است: در شرایطی که ورزش در بخش همگانی، محلات، زیرساخت‌ها و سایر رشته‌ها همچنان غریب و بی‌کس و بی‌پول رها شده، چرا باید امسال هم ۱۵ میلیارد تومان هزینه تیم فوتبال شهرداری شود؟

مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان از دیگر منتقدان اصلی تیمداری فوتبال شهرداری نیز در این باره می‌گوید: لایحه تیم داری شهرداری همدان در رشته‌های فوتبال و والیبال با هزینه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان در یکسال از جیب مردم، با ضوابط مغایرت دارد.

لایحه تیم داری شهرداری همدان در رشته‌های فوتبال و والیبال با هزینه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان در یکسال از جیب مردم، با ضوابط مغایرت دارد.

وی افزود: دیوان محاسبات طی نامه‌ای اعلام کرده که این عمل مغایر با ضوابط است بنابراین عادلانه نیست شهرداری همدان تاکنون برای یک رشته ورزشی بیش از چهل میلیارد تومان هزینه کرده، آن وقت سایر رشته‌ها از این حمایت بی‌بهره باشند.

حیدری خاطرنشان کرد: متاسفانه این لایحه با وجود مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تصویب شد و به هیات تطبیق رفت که البته آنجا هم با ایرادهای پرشمار مواجه شد.

این عضو شورای شهر همدان طی روزهای اخیر در فضای مجازی اقدام به نظرسنجی آزاد و عمومی از شهروندان همدانی مبنی بر موافقت یا مخالفت با تیمداری شهرداری کرده است.

تاکنون از ۳۶۹ نفر شرکت کننده در نظرسنجی، ۲۵۰ نفر این هزینه را سنگین و غیر عادلانه برای یک ورزش خاص و یک تیم خاص دانسته و مخالفت خود را ثبت کردند.

حیدری در این باره تاکید کرد: در روزهای آینده جنبه‌های دیگری از ابعاد مختلف تیم داری شهرداری همدان در کانال شخصی خودم در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم و معتقدم یکی از مواردی که به خوبی عیار قانون مداری و عدالت خواهی این دوره مدیریت شهری را هویدا خواهد کرد، همین موضوع است.

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه اولویت شهرداری در حوزه ورزشی فراهم کردن زیرساخت‌هاست، گفت: ساخت و تجهیز سالن‌های ورزشی در مناطق مختلف به منظور استفاده عموم مردم از جمله مهم ترین وظایف شهرداری است.

مرتضی کرباسیان با بیان اینکه وظیفه شهرداری در مباحث ورزشی مشخص است، اظهار داشت: صحبت ما این نیست که شهرداری در قبال ورزش هیچ مسوولیتی ندارد بلکه باید این مسوولیت به درستی انجام شود.

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان بیان کرد: گسترش ورزش همگانی به منظور توسعه سلامت عمومی در جامعه دیگر وظیفه مهم شهرداری بوده و به عنوان دومین اولویت در بحث ورزش باید به آن پرداخته شود.

کرباسیان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به رشد ورزش‌های بومی، افزود: از دیگر وظایف شهرداری توجه به این مهم و پرداختن به ورزش‌های بومی و اصیل و مفرح همچون کشتی و کوهنوردی است.

وی با بیان اینکه تنها پرداختن به فوتبال آن هم در سطح حرفه‌ای و هزینه کرد در یک رشته ورزشی خاص و عدم توجه به سایر رشته‌های ورزشی به ویژه ورزش همگانی و ورزش‌های بومی درست نیست، تصریح کرد: با ایجاد سالن‌های ورزشی در مناطق مختلف و توجه به رشته‌های ورزشی مختلف، جوانان و نوجوانان از سنین پایین به ورزش گرایش یافته و برای تداوم سلامت خود ورزش می‌کنند.

رییس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای شهر همدان ادامه داد: تیم‌داری حرفه‌ای باید از طریق اداره کل ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی تخصصی و با حمایت استانداری، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی به ویژه کارخانه‌ها و اصناف انجام شود.

تیم‌داری حرفه‌ای باید از طریق اداره کل ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی تخصصی و با حمایت استانداری، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی به ویژه کارخانه‌ها و اصناف انجام شود.

اعضای سابق فوتبال محلات همدان نیز نسبت به تیمداری شهرداری در فوتبال و اختصاص بودجه میلیاردی به این تیم انتقاد کرده و خواستار احیای دوباره ورزش محلات به خصوص فوتبال شدند.

موافقان چه می‌گویند؟

مربیان مطرح فوتبال، برخی اصحاب رسانه و شورانشین‌ها و بازیکنان و مربیان عضو فوتبال رده‌های سنی مختلف شهرداری همدان مواضع متفاوت با مخالفان داشته و این تیم را خانه استعدادهای درخشان فوتبال استان می‌دانند.

در هفته‌های اخیر مربیان شرسناس فوتبال همدان همچون محمد بهگندم، هادی گل محمدی، بابک صمدیان و بسیاری از مربیان با تاسف نسبت به اظهارنظر منتقدان تیمداری شهرداری، مساله انحلال تیم را یک تصمیم نابخشودنی دانستند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری شورای اسلامی شهر همدان با حمایت از تیمداری فوتبال شهرداری گفت: این تیم برای ورزشکاران مستعد همدان انگیزه ایجاد کرده است.

سعید حاجی بابایی افزود: تیم فوتبال شهرداری برای تلاش تیم‌های پایه و جوانان هدف ایجاد می‌کند و آن‌ها تلاش می‌کنند تا به تیم بزرگسالان راه یابند.

وی اضافه کرد: هزینه‌های فراوانی برای شکل گیری و احیای این تیم در سال‌های گذشته شده است و نباید با تصمیم اشتباه آن را نابود کرد.

هزینه‌های فراوانی برای شکل گیری و احیای این تیم در سال‌های گذشته شده است و نباید با تصمیم اشتباه آن را نابود کرد.

هادی گل محمدی سرمربی سابق تیم‌های شهرداری و پاس نیز در این باره می‌گوید: بسیاری از بازیکنان مستعد همدانی با هزاران امید و آرزو و سختی در رده‌های مختلف سنی فعالیت دارند به امید اینکه روی به تیم بزرگسالان شهرداری ملحق شوند و در صورت انحلال تیم شهرداری، جدا از بازیکنان بزرگسالان که از چرخه خارج می‌ شوند، ده‌ها نوجوان و جوان فوتبالیست انگیزه‌های خود را برای ادامه فعالیت از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: بسیاری از استان‌ها با اتکا به صنایع بزرگ دولتی به تیمداری با هزینه‌های هنگفت ادامه می‌دهند و این در حالیست که در همدان صنایع بزرگی نداریم که از ورزش حمایت کنند، از همین رو نهادهایی همچون شهرداری باید نسبت به ایجاد نشاط اجتماعی در ورزش بویژه فوتبال که بیشترین مخاطب را در دنیا دارد، اقدام کنند.

وی با اشاره به این که نمایندگان همدان در مجلس و در پارلمان شهری با رای مردم در این جایگاه حضور داشته و به طور قطع نگاه دلسوزانه‌ای به ورزش و جوانان دارند، افزود: همه باید در راه رضایت مردم و جوانان قدم بردارند، هزینه کردن برای این تیم‌ها سرمایه گذاری جهت ساختن آینده است و باعث شور و نشاط اجتماعی و زنده نگه داشتن آرزوی هزاران جوان و نوجوان و کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

گل محمدی از همه مسوولان بلندپایه شهری همدان خواست نسبت به حفظ و حمایت سرمایه‌های استان از هیچ تلاشی فرو گذار نباشند.

رهاورد

به نظر می رسد انحلال تیم فوتبال شهرداری همدان در واقع پاک کردن صورت مساله باشد چرا که هم اکنون شهرداری بسیاری از شهرهای کشور همچون آستارا، ارومیه، گرگان و سایر شهرها، نسبت به تیمداری حرفه‌ای و قهرمانی در رشته های مختلف از جمله فوتبال اقدام داشته‌اند.

با این حال پذیرفتنی نیست تمام نگاه‌ها معطوف به یک رشته و تیم فوتبال شهرداری باشد و از توسعه و ترویج سایر رشته‌ها به خصوص ورزش‌های همگانی و محلات غفلت شود.

از سوی دیگر، شهرداری بهترین زیرساخت‌های حرفه‌ای را در حوزه ورزش به ویژه فوتبال دارد و جزو باشگاه‌های پرافتخار ورزش استان همدان در کشور محسوب می‌شود و باید از این ظرفیت برای پرورش استعدادهای فوتبال به عنوان پرطرفدارترین ورزش دنیا استفاده شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن