Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی شرایط آب در همدان تا هفته آینده پایدار می‌شود

شرایط آب در همدان تا هفته آینده پایدار می‌شود

مدیرکل بحران استانداری استانداری همدان درباره آخرین وضعیت پروژه آبرسانی تالوار به همدان گفت: همان‌طور که در ستاد بحران استان اعلام شد کمتر از یک هفته دیگر شرایط آب در همدان به پایداری می رسد.

به گزارش "همدان نیوز"، علیمردان طالبی اظهار داشت: اینکه با شرایط موجود سد اکباتان موضوع لایروبی مطرح می‌شود بسیار قابل تامل است اما این لایروبی به گونه ای نباشد که رسوبات در زمین های اطراف سد رها و بعدها تبدیل به ریزگزد شود.

وی با بیان اینکه ریزگردهای ایجاد شده از این رسوبات می تواند در فصل پاییز و زمستان دردسر ساز شود، عنوان کرد: با ایجاد پدیده وارونگی هوا در فصل پاییز و زمستان ذرات معلق در هوا افزایش پیدا می کند که باتوجه به آن انباشت رسوبات کنونی سد می تواند یکی از منابع مهم تشدید ریزگردها و ذرات معلق در هوا باشد و به آلودگی هوای استان سبب شود.

طالبی افزود: اگر بتوان ساز و کاری در نظر گرفت که از خاک کنونی سد باتوجه به نظر کارشناسان که معتقدند برای کشاورزی ظرفیت ویژه ای دارد استفاده بهینه برای کشاورزی کرد علاوه بر کمک به کشاورزان از ایجاد ریزگرد و آلودگی هوا در فصول آینده هم پیشگیری شود.

طالبی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پروژه آبرسانی تالوار به همدان گفت: همان‌طور که در ستاد بحران استان اعلام شد کمتر از یک هفته دیگر شرایط آب در همدان به پایداری می رسد و فاز نخست این پروژه بالاخره بعد از سال های طولانی از کلنگ زنی آن، به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین در خصوص مدیریت مصرف آب در استان، بیان کرد: فرهنگسازی در مصرف بهینه آب حلقه مفقوده ای است که تنها با آموزش و آگاه سازی در بین مردم می توان آن را مدیریت کرد بر همین اساس نیاز است تا سطح آگاهی مردم را در این خصوص نسبت به گذشته درباره حفظ منابع آبی استان بالا ببریم.

مدیرکل بحران استانداری همدان با بیان اینکه تاکنون 25 حلقه چاه‌ استیجاری به شبکه آبرسانی همدان با کمک شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای افزوده شده است، گفت: با همدلی و همراهی مردم و مسئولان امیدواریم هرچه زودتر این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی ابراز امیدواری کرد: با آغاز فصل پاییز، امسال بارش‌های خوبی رخ دهد تا شاهد احیا منابع آبی استان باشیم. با فرهنگ سازی در زمینه جداسازی آب شرب و غیر قابل شرب، بازیافت فاضلاب و پساب،استفاده از تجهیزات مدرن تصفیه آب و اصلاح زیرساخت های آب رسانی می‌توان این از بروز مشکلات آب در آینده جلوگیری کرد از این رو یکپارچه کردن مدیریت و اطلاع رسانی در این حوزه بسیار مهم است.

طالبی یکی از اساسی ترین نیازهای استان در تامین منابع آبی را مدیریت مصرف در بخش کشاورزی دانست و گفت:متاسفانه هنوز کشاورزان همدانی نسبت به تغییر شرایط اقلیمی استان آگاه نیستند و همچنان به روش غلط گذشته کشت می کنند بر همین اساس لازم است درخصوص تغییر الگوی کشت با رعایت سود اقتصادی کشاورزان تدابیری جدی اندیشیده شود تا در بلند مدت از بروز مشکلات آب در همدان جلوگیری شود.

افزایش ذخیره 15هزار مترمکعب آب در مخازن اصلی شهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با ساخت دومخزن 10و 5 هزار مترمکعب جدید ذخیره مخازن اصلی شهر افزایش پیدا می کند و از قطعی آب در روزهای عادی سال جلوگیری می شود.

فرهاد بختیاری‌فر اظهارداشت: مخزن چهل چمن یکبار مخازن اصلی شهر همدان است که در دره مرادبیگ قرار دارد و باتوجه به اینکه دید زون این مخزن گسترده است و مناطقی از جمله استادان، متخصصین، اعتمادیه، پردیس و... را شامل می شود جوابگوی پمپاژ و حجم مصرفی موجود نیست بر همین اساس مخزن 5 هزار متر مکعبی برای افزایش حجم این مخزن طراحی شده است. در حال حاضر مراحل گودبرداری انجام شده و آماده بتن ریزی است.

بختیاری‌فر همچنین به افزایش ذخیره مخزن خیابان آزاد در شهر همدان اشاره کرد و گفت: در این منطقه نیز افزایش 10 هزار متر مکعبی را باساخت مخزن جدید پیش بینی کردیم که با مخزن چهل چمن در مجموع 15 هزار مترمکعب به حجم مخازن ذخیره آب همدان افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از چاه های کشاورزی برای تامین آب همدان کمک گرفته شده است، عنوان کرد: حل مساله آب در همدان نیازمند ره حل های بلند مدت و کارشناسی است تا بتوانیم از تکرار شرایط موجود در آینده جلوگیری کنیم

بختیاری‌فر با اشاره به برخی اقدامات آبفا برای کمک به تامین آب شرب همدان، بیان کرد: حفرچاه در آق حصار، تجهیز و اتصال چاه های کشاورزی به آب شرب و تغییر در زون شهری از جمله اقداماتی است که تا پایان حل مساله آب در همدان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان درباره شرایط توزیع آب سیار در شهر نیز، بیان کرد: در حال حاضر 61 تانکر آبرسان در سطح شهر مستقر هستند که عملیات آبرسانی سیار را در دو نوبت صبح و بعد ازظهرانجام می دهند.

بختیاری فر با بیان اینکه اتفاقات مهم در مدیریت منابع آبی جز با همکاری مردم میسر نمی شود، گفت: در حال حاضر مسئولان بیش از هر زمان دیگری دغدغه تامین آب استان را دارند برهمین اساس تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب مدیریت بهینه مصرف منابع آبی استان می باشد.

وی با اشاره به اینکه از مدت ها قبل مساله آب در همدان ایجاد شده است، تاکید کرد: این موضوع که یک روز و یک شب برای همدان پیش نیامده اما متاسفانه در طول این سال ها پروژه های آبرسان مانند آبگیری از تالوار پشت گوش انداخته شده و باعث شده آب یک بحران جدی برای همدان شود.

بختیاری‌فر ضمن قدردانی از همکاری مردم در شرایط موجود گفت:امیدواریم هرچه زودتر این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم و بتوانیم هرچه شریعتی وضعیت آب در همدان را پایدار کنیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن