Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش تست‌های کرونا تا چه اندازه قابل اعتمادند؟

تست‌های کرونا تا چه اندازه قابل اعتمادند؟

در مورد تست ویروس کرونا در خبرها زیاد می‌شنویم. اولین و اضطراری‌ترین توجه، به سمت افزایش دسترسی به تست‌های تشخیصی ویروس کرونا جهت پیدا کردن افرادی است که در حال حاضر دچار این عفونت هستند.

به گزارش"همدان‌نیوز"، حالا تست‌های دیگری به وجود آمده‌اند. تست‌های آنتی‌بادی که می‌توانند افرادی را که قبلا به این عفونت مبتلا شده‌اند، شناسایی کنند و نوع سوم تست کرونا که تست آنتی‌ژن نام دارد.
تست تشخیصی PCR
پزشکان از تست پی‌سی‌‌آر (PCR) برای تشخیص افرادی که در حال حاضر دچار کووید-19 هستند استفاده می‌کنند. این تست یکی از راه‌های تشخیص افراد دچار کروناست که زیاد در موردش می‌شنویم. در تست PCR از نمونه‌ای از موکوس که از بینی یا حلق فرد گرفته می‌شود استفاده می‌شود. این تست ممکن است با بزاق دهان نیز انجام شود و این چیزی است که هنوز مورد مطالعه و بررسی است. تست PCR به دنبال ماده‌ی ژنتیکی ویروس کرونا می‌گردد. در تست PCR از تکنولوژی به نام PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) استفاده می‌شود که در صورت حضور ویروس کرونا، ماده‌ی ژنتیکی این ویروس را کاملاً نشان می‌دهد. این ماده‌ی ژنتیکی وقتی که فرد دچار عفونت فعال است، قابل شناسایی است.

میزان دقت و درستی
به طور کلی، تست PCR قابل اطمینان‌ترین تست است. اما ممکن است چند روز طول بکشد تا ویروس شروع به تکثیر در حلق و بینی کند، بنابراین در صورتی که فرد تازه مبتلا شده باشد این تست، تشخیص بیماری را نخواهد داد و گاهی ممکن است گوش پاک‌کن موفق به برداشتن نمونه‌های عفونت فعال نشده باشد.

سرعت جواب‌دهی
این نمونه‌ها جهت آنالیز به آزمایشگاه‌های مرکزی فرستاده می‌شوند، بنابراین ممکن است چند روز طول بکشد تا جواب آماده شود. در اوایلِ پاندمی کرونا، مدت زمان انتظار برای جواب این تست طولانی‌تر بود زیرا تراکم سفارشات زیاد بود.

تست آنتی‌بادی
تست آنتی‌بادی، افرادی را شناسایی می‌کند که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. تست‌های آنتی‌بادی نشان نمی‌دهند که آیا فرد در حال حاضر مبتلا به عفونت است یا نه. در واقع تست‌های آنتی‌بادی راهی خوب برای پیگیری وضعیت انتشار ویروس کرونا در میان یک جمعیت است.
تست آنتی‌بادی یک نوع آزمایش خون است که در آن خون را از جهت آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا آنالیز می‌کند. بدن شما در واکنش به عوامل عفونت‌زا مانند ویروس، آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها به طور کلی بعد از چهار روز تا بیش از یک هفته بعد از عفونت افزایش می‌یابند، بنابراین برای تشخیص بیماری فعلی کاربرد ندارند.

میزان دقت و درستی
بیش از 120 نوع تست آنتی‌بادی وجود دارد. سازمان غذا و دارو به آن‌ها اجازه داده است بدون نظارت این سازمان، فروخته شوند و به همین دلیل کیفیت این تست‌ها مسئله‌ی مهمی است. چند تست آنتی‌بادی داوطلبانه از FDA تائیدیه گرفته‌اند اما دیگر تست‌های آنتی‌بادی فقط مورد تائید آزمایشگاه‌های طبی یا محققان دانشگاهی هستند.
به طور کلی این تست‌ها برای اشخاص به اندازه کافی قابل اطمینان نیستند تا بتوان بر اساس نتایج آن‌ها اقدامی کرد. محققان می‌گویند حتی اگر شما مطمئن باشید که آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا را دارید، باز هم معلوم نیست این آنتی‌بادی‌ها جلوی ابتلای مجدد شما را بگیرند. با این حال تست‌های آنتی‌بادی می‌توانند اطلاعات خوبی درباره‌ی آمار عفونت در یک جامعه ارائه دهند و اشتباهات در نتایج تست یک فرد، تأثیر بسیار کمی در نتیجه‌ی کلی خواهد داشت.

سرعت جواب‌دهی
نتیجه‌ی تست آنتی‌بادی بر اساس یک قطره خون که از انگشت فرد گرفته شده، معمولاً در عرض چند دقیقه حاضر می‌شود. برخی از آزمایشگاه‌ها از تست آنتی‌بادی پیچیده‌تری به نام Elisa استفاده می‌کنند که دقیق‌تر است اما چندان در دسترس نیست.

تست آنتی‌ژن
این تست افرادی را که در حال حاضر مبتلا به ویروس کرونا هستند شناسایی می‌کند. تست آنتی‌ژن می‌تواند به عنوان یک تست فوری جهت تشخیص عفونت‌های فعال استفاده شود. در ابتدا تست آنتی ژن برای تشخیص بیماری استفاده نخواهد شد، اما می‌توان آن را برای غربالگری افراد جهت شناسایی کسانی که نیاز به تست‌های دقیق‌تر دارند به کار برد.
تست‌های آنتی ژن می‌توانند ویروس‌ها را در ترشحات بینی و حلق شناسایی نمایند. در تست آنتی ژن، نمونه ترشحات از جهت پروتئین‌هایی از ویروس بررسی و آنالیز می‌شوند. این همان تکنولوژی است که در مطب پزشک برای تست سریع استرپ (برای تشخیص گلودرد استرپتوکوکی) نیز به کار گرفته می‌شود.

میزان دقت و درستی
اولین تست‌های آنتی ژن در هشتم ماه می، جواز دریافت کردند. محققان انتظار ندارند تست‌های آنتی ژن به اندازه‌ی تست تشخیصی PCR درست و دقیق باشند، اما این امکان وجود دارد که تست‌های آنتی ژن را بتوان برای غربالگری افراد از جهت عفونت به کار برد.

سرعت جواب‌دهی
تست‌های آنتی ژن باید در عرض چند دقیقه نتیجه را اعلام کنند. در نتیجه قابل استفاده برای غربالگری افراد در بیمارستان‌ها، محل کار و یا سایر موارد که نیاز به تشخیص فوری فردی که در حال انتشار بیماری است وجود دارد، کاربرد دارند. اما پزشکان باید نتیجه‌ی مثبت یک تست آنتی ژن را با تست PCR پیگیری کنند تا تشخیص دقیق پزشکی صادر شود.
با برداشتن محدودیت‌ها و باز شدن اماکن عمومی، اهمیت دقت تست‌های تشخیصی ویروس کرونا بیشتر شده است.
همان‌طور که گفتیم تست‌های موجود برای تشخیص فرد مبتلا به کووید-19 هر یک میزان دقت و درستی خاص خود را دارند. این روزها که بیشتر محدودیت‌های اجتماعی برداشته شده و اکثر اماکن عمومی بازگشایی شده‌اند، دقت تست‌های موجود برای تشخیص بیماری کرونا چند برابر شده است. زیرا مثلاً کسی که اشتباهاً تست کرونایش مثبت شده، احتمالاً در قرنطینه یا ایزوله‌ی غیرضروری قرار می‌گیرد و یا برعکس و بدتر این که، کسی که تست کرونایش اشتباهاً منفی شده، به جای این که در قرنطینه به سر ببرد، همچنان به ارتباط با دیگران ادامه می‌دهد و ناآگاهانه این ویروس را منتشر می‌کند.
به طور کلی، تست PCR قابل اطمینان‌ترین تست است. اما ممکن است چند روز طول بکشد تا ویروس شروع به تکثیر در حلق و بینی کند، بنابراین در صورتی که فرد تازه مبتلا شده باشد این تست، تشخیص بیماری را نخواهد داد و گاهی ممکن است گوش پاک‌کن موفق به برداشتن نمونه‌های عفونت فعال نشده باشد
استفاده از اطلاعات گرفته شده از تست‌های کرونا در جهت اخذ سیاست‌های درست
کشورهای مختلفی از جمله چین، آلمان، دانمارک و نروژ، اقدام به برداشتن محدودیت‌های اجتماعی کرده‌اند. این کشورها، تست‌های گسترده و پیگیری‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و از این اطلاعات برای پایه‌گذاری استراتژی‌های بازگشایی اماکن عمومی بهره برده‌اند.
همزمان کشورهایی مانند آلمان و کره جنوبی از تست‌های آنتی‌بادی استفاده کرده‌اند تا بفهمند این ویروس تا چه اندازه در میان جمعیت منتشر شده است. در حالی که در نیوزیلند از تست‌های تشخیصی تصادفی کووید-19 برای تعیین میزان انتشار ویروس کرونا در جامعه و راهنمایی گرفتن جهت استراتژی‌های مربوط به محدودیت‌های اجتماعی کمک گرفتند. هر چند به زمان بیشتری نیاز است تا بتوان فهمید اطلاعات به دست آمده از تست‌های کرونا تا چه اندازه قابل کاربرد در تعیین استراتژی‌های مناسب در شرایط فعلی هستند، اما همچنان به این اطلاعات نیز نیاز هست تا دولت‌ها بتوانند انتشار این بیماری را کنترل کرده و جلوی امواج بعدی آن را بگیرند.
تا زمانی که واکسنی مؤثر و ایمن برای بیماری کرونا ساخته شود، اطلاعات مربوط به تست‌های این بیماری نقش مهمی در میزان درگیری کشورها با این بیماری از جهات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بازی می‌کنند. ضمناً اطلاعات به دست آمده از تست‌های تشخیصی کووید-19، شواهد قابل توجهی از آنچه درباره‌ی این ویروس در حال روی دادن است و چگونه می‌توان جلوی انتشار آن را گرفت ارائه می‌دهند. بنابراین هر تلاشی لازم است باید صورت بگیرد تا دولت‌ها و مراجع مربوطه، تست‌های کووید-19 را در دسترس همه‌ی افراد بگذارند. در حال حاضر، تست PCR همچنان یک استاندارد طلایی است و تست‌های سرولوژی ممکن است هنوز آمادگی ایفای این نقش مهم را نداشته باشند./تبیان
گزارش: مریم مرادیان نیری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن