Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش مهرورز باشيم و بخشاينده بی منت!

در چند قدمی بهار؛
مهرورز باشيم و بخشاينده بی منت!

فرارسیدن بهار تداعی کننده بزرگواری طبیعت و بخشايشگری آن است که با نگاه ویژه خیران به سنت زیبای مهرورزی، احسان، انفاق و وقف بازار مهرورزی و نو شدن‌ها را گرم‌تر می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، شهرستان ملایر را به شهر واقفان نیک اندیش می‌شناسند که آمار و ارقام اعمال خیرخواهانه و نیکوکارانه اقشار مختلف آن حکایت از توجه مردمان این دیار به کمک و بخششی ماندگار دارد و بی شک تاثیر این فرایند را در جامعه بسیار ارزشمند است.

گزارش زیر که ماحصل گفت‌وگو با تعدادی از خیرین ملایری فعال در حوزه سلامت است قصد درگیر کردن دل‌های مخاطبان برای احسان، نیکوکاری، کارهای خیرخواهانه و وقف اموال را در آستانه بهار طبیعت دارد که هم اکنون بهترین فرصت برای نزدیکی بیشتر به خدای خوبیهاست.

با ما در مسیر دیدار با خیرین همراه شوید.

مهریه‌ای در مسیر مهر

نخستین گام دیدار با خیر بزرگواری حاجیه خانم اکرم شایگان است که در عصر عاشورا با حضور در مجمع خیرین سلامت یک واحد آپارتمان به منظور بازسازی و یا خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان امام حسین (ع) اهدا کرد تا با فروش آن اقدامات مورد نیاز انجام شود.

وقتی از او که مادر 6 فرزند و مادربزرگی 82 ساله است در مورد هدف نیکوکارانه‌اش می‌پرسم، با صلابت زنانه و بغض نهفته در صدایش این اقدام را هدیه ناقابلی می‌داند که امام حسین(ع) شفاعتش کند.

اکرم شایگان که بخش زیادی از حقوق خود را برای امور خیر و خیرات برای اموات صرف می‌کند می‌گوید: کاش بیش از توان مالی برای انجام کارهای خیر داشتم، انسانها در دنیا مهمان هستند و هر فردی که توان مالی دارد باید به نیازمندان کمک کند.

همچنان که در کلام این بانوی خیر غرق شده ام به ناگاه با جمله غافلگیرانه تکان عجیبی می‌خورم. او میگوید «مهریه‌ام را در راه خدا دادم» و فقط می‌توان سکوت کرد در برابر اهدای مهریه ای که در مسیر مهر قرار گرفت.

جمله تکاندهنده‌تر بعدی  درخواست این بانوی خیر مبنی بر این بود بود که خداوند به او مرگ آسان عطا کند و اگر به بیمارستان مراجعه کرد در نبود فرزندانش به او رسیدگی شود.

رهروی راه خدا برنده است/ کاسب حلال‌خور می‌تواند خیر شود

 در جستجوی همکلامی با دیگر خیران ملایری به بازار و مغازه مسعود معراجی‌فر می‌رویم که عطر کسب حلال و بوی برنج فضای مغازه را پر کرده است.

حاج محمد قاسم معراج‌فر بود که مبلغ 180 میلیون تومان برای پروژه ساخت بخش همودیالیز 32 تخته بیمارستان امام حسین(ع) را بعد از فوت برادرزاده خیر خود شادروان حاج محمود معارفی‌فر که خود نیز مبلغ 380 میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده بود، صرف کرده است.

این خیر ملایری با زبانی زبان ساده و بیانی شیرین در خصوص اهداف خیرخواهانه خود می‌گوید: از اول زندگی از خدا خواستم که در کار خیر تلاش کنم.

وی برایمان از زندگی حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع) مثال‌هایی می آورد و عنوان می‌کند توفیق انجام کار خیر را خدا می‌دهد حتی خدمتگزاری و کمک و کار خیرخواهانه هم  برای هر فردی مهیا نمی‌شود و چه بسا در زمانی که قصد کمک به محرومی داری، شیطان به فکر انسان نفوذ کند و مانع شود.

معراج‌فر با تاکید بر اینکه کسب روزی حلال می‌تواند عامل کار خیر شود، گفت هر انسانی که با خدا باشد خدا با اوست هر فردی راه خدا را برود برنده است و ظلم هم پایدار نیست.

وی می‌گوید: خیران بسیار و افراد نیازمند آبرودار زیادی در شهرستان ملایر هستند، هر فردی که کسبش حلال و از روی حساب شد می‌تواند به دیگران کمک کند و از این کار خیر می‌بیند.

مسیر دیگر در پیش می‌گیریم و با حضور در منزل پرمهر مادر خیر بزرگوار مرحومه فاطمه میرزایی که توسعه و بازسازی بخش ICU بیمارستان مهر و توسعه فضای واحدهای استراحت مادران پزشکان مقیم و فضای اداری بیمارستانی مهر شهرستان ملایر به نیت این خیر انجام شد؛ با مادر و برادر این مرحومه گفت‌وگو می‌کنیم.

کریم میرزایی رئیس بیمارستان مهر ملایر با یادآوری مرگ خواهر اشک بر دیدگانش می‌آید و می‌گوید بعد از فوت خواهر و همسرش به خاطر تصادف، مادرم اولین فردی بود که برای وقف اموال خواهر پیشنهاد داد تا از این طریق نام این مرحوم جاودانه باشد.

وی به روحیه کمک‌رسانی به محرومان خواهر مرحومش اشاره می‌کند و می‌افزاید: بعد از فوت این دو بزرگوار تمام وسایل زندگی‌شان اهدا شد و با آگاهی از مشکل کمبود تخت ای سی یو در بیمارستان مهر برای تبدیل چهار تخت به 9 تخت آی سی یو شهرستان ملایر اقدام شد.

برادر مرحومه میرزایی، با تکیه بر این باور که بیماران بعد از طی دوره درمان از بیمارستان خارج میشوند دعاگوی خیران و خدمتگزاران هستند، وقف را چشمه همیشه جاری دانست که منافع اقدامات خیرخواهانه افراد خیر به کل جامعه باز می‌گردد و منشأ خیر بسیار است.

میرزایی با بیان اینکه ملایر شهر واقفان خیراندیش نام گرفته؛ فرهنگسازی در خصوص وقف را مهم دانست و ابراز امیدواری کرد اقدامات خیر انجام شده سبب خیر و برکت روزافزون در جامعه شود.

مادر خانم میرزایی که داغ از دست دادن فرزند در سینه اش سنگینی می‌کند می‌گوید: وقتی خداوند فرزند را به ما داد شکرگزارش بودم و زمانی که خدا او را از ما گرفت نیز ناشکر نبودم و گفتم «خداوندا خودت دادی و خودت گرفتی».

وی با صدایی لرزان می افزاید: دخترم هیچ کدام از ما را نرنجاند و از دنیا رفت و بار سنگینی از رفتنش بر دل داریم اما با توسل به ائمه(ع) و خیرات خود را آرام می‌کنیم و راضی به رضای خدا هستیم.

میرزایی به فرا رسیدن سال نو اشاره دارد و سفارش می‌کند که همه افراد توانمند به نیازمندان کمک کنند.

آنچه مسلم است، هدف از شریک کردن مخاطبان در این واژگان رد و بدل شده با خیرین بزرگوار ایجاد نگاهی در مخاطبان است که شاید مدت‌ها بعد تاثیرگذاری لازم را در ذهن افراد داشته باشد. امید می‌رود با تفکر در اهمیت قدمهای خیرخواهانه روزی ما هم قدمی در ذین راه نیک برداریم و واقفان و خیرانی بی منت باشیم.

گزارش: معصومه علیزاده

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن