Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری تدوین ۳۵ عنوان برنامه میراث فرهنگی در همدان

تدوین ۳۵ عنوان برنامه میراث فرهنگی در همدان

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: ۳۵ عنوان برنامه همزمان با هفته گردشگری و روز جهانی موزه با شعار «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» در راستای توسعه و معرفی قابلیت‌های گردشگری در سطح استان برگزار می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، محسن معصوم علیزاده با بیان اینکه برنامه های هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۲ به صورت رسمی از ۲۸ اردیبهشت تا سه خرداد برگزار می‌شود ادامه داد: با توجه به تقارن این هفته با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آیین بزرگداشت این شاعر برجسته با اجرای نمایش شاهنامه‌خوانی آغازگر برنامه‌ها است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، سخنرانی برای بازاریان و مردم در راستای اقناع سازی موضوع ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" در کاروانسرای گلشن و بازدید دوستداران میراث فرهنگی از روند مرمت بناها و محوطه هگمتانه در راستای موضوع ثبت جهانی را از برنامه‌های شاخص و اثربخش در این هفته اعلام کرد.

معصوم علیزاده از برگزاری گردهمایی علمی ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان با حضور اساتید این حوزه خبر داد و افزود: در راستای بهره مندی از همراهی جامعه محلی با پیشبرد پرونده ثبت جهانی و صیانت از آثار تاریخی-فرهنگی ضمن برگزاری این گردهمایی بزرگ، نسل جوان با میراث فرهنگی آشنا می‌شوند و همیاران حفاظت از آثار خواهند بود.

وی اظهار داشت: آیین افتتاح هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، رونمایی از کتاب خطی ارزشمند و نفیس همراه با اجرای شاهنامه خوانی، همایش تخصصی علوم میراث فرهنگی استان، برپایی نمایشگاه عکس در بناهای تاریخی، ایستگاه نقاشی با همکاری کانون و مهد کودک در موزه ملایر پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از برپایی نمایشگاه الواح میراث ناملموس، نمایشگاه عکس دستکند سامن، نمایشگاه عکس اسناد معاصر و نمایشگاه اشیا مکشوفه از پایگاه میراث ملی نوشیجان خبر داد.

وی افزود: نشست و تجلیل از انجمن های میراث فرهنگی، اجرای موسیقی سنتی در موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند، برنامه شعر خوانی در موزه و برگزاری نمایشگاه عکس طبیعت گردی در خانه تاریخی شهید قدوسی در دستور کار قرار دارد.

معصوم علیزاده ادامه داد: حضور کارشناسان میراث فرهنگی در مدارس، اجرای برنامه باستانی ورزش زورخانه ای، نماشگاه عکس میراث فرهنگی و تشکیل انجمن میراث داران شهرستان از دیگر برنامه‌های اجرایی در این هفته است.

وی گفت: نشست معرفی میراث ناملموس آیین شکرگزاری برداشت رازیانه، تجلیل از شخصیت های برتر حوزه میراث فرهنگی شهرستان، برپایی شب شعر میراث فرهنگی و تفاهم نامه میراث فرهنگی شهرستان با بخش خصوصی در راستای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی را از دیگر برنامه های اجرایی شاخص برشمرد.

وی اظهار داشت: رونمایی از لوح ثبت میراث ناملموس مراسم شب عید قربان و چشمه طبیعی نظرگاه روستای خورونده، نشست با انجمن ها و تشکل های مردم نهاد میراث فرهنگی و تجلیل از چهره های ماندگار و فعالان حوزه میراث فرهنگی در شهرستان‌های استان اجرا می شود.

بازدید رایگان از موزه‌های استان همدان در روز جهانی موزه

معاون میراث فرهنگی استان همدان نیز در این نشست افزود: همزمان با ۲۸ اردیبهشت‌ماه جاری، "روز انی موزه" و آغاز هفته میراث فرهنگی، بازدید از موزه‌ها، پایگاها و بناهای تاریخی زیر نظر این وزارتخانه، رایگان است.

اتابک صفری با اشاره به انتخاب شعار و تهیه سند چشم‌انداز برای هر موزه خبر داد و گفت: شعار امسال روز جهانی موزه‌، «موزه ‎ها، پایداری و حال خوب» است و بر مبنای آن نیز «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» به عنوان پیام ملی هفته میراث فرهنگی انتخاب شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن