Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی احتمال افزایش ابتلا به کرونا در همدان

احتمال افزایش ابتلا به کرونا در همدان

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان اینکه تعداد تخت‌های ویژه از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ از ۲۲۸ تخت ویژه به ۳۹۳ تخت ویژه رسید، گفت: در حوزه درمان در سال ۹۸ از نظر تعداد تخت ویژه مشکل وجود داشت اما روند رو به بهبود است و در آینده نزدیک مشکلات رفع می‌شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر ابراهیم جلیلی با یادآوری اینکه در دوران کرونا تعداد ۲۶۲ قلم تجهیزات سرمایه ای پزشکی برای بیمارستان‌ها خرید و توزیع شده است، گفت: تعداد ۷۳ تخت ویژه کرونا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ افتتاح شد.
دکتر جلیلی با اشاره به ارائه خدمت به بیماران خاص به ویژه بیماران دیالیزی تصریح کرد: در سال ۹۰ تعداد ۷۵ تخت دیالیز وجود داشت و این تعداد در سالهای ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۱۷۶ مورد رسید و شاخص کشوری در این زمینه ۴.۲ درصد است که شاخص کنونی با تمهیدات اندیشیده شده ازجمله ایجاد بخش دیالیز در شهرستان‌ها و افزایش تعداد تخت در سایر بخش‌های فعال دیالیز به ۳.۲ رسیده و از شاخص کشوری بهتر شده است.
وی افزود: از سال ۹۸ و ۹۹ میزان ۱۶ درصد به تعداد بیماران دیالیزی اضافه شده و این روند به طور قطع ادامه دارد و با افزایش
تعداد تخت دیالیز مشکل خاصی در ارائه خدمت به بیماران دیالیزی وجود ندارد.
معاون درمان دانشگاه، تعداد پزشکان متخصص استان توضیحاتی داد و گفت: تعداد ۷۵۲ پزشک ، ۶۳۱ دندانپزشک ، ۴۰۶ داروساز، ۶۸ دکترای علوم آزمایشگاهی، ۳۵۸ لیسانس پروانه دار، یک هزار و ۹۳ ماما در استان همدان و در مجموع ۵ هزار و ۳۰۸ نفر عضو سازمان نظام پرشکی مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۸۹۱ پرستار در گروه‌های مختلف پرستاری در سطح استان در بیمارستانه‌ای مختلف مشغول ارائه خدمت هستند، گفت: این میزان نسبت به شاخص کشوری وضع خوبی دارد.
دکتر جلیلی در خصوص نظارت‌های انجام شده در حوزه معاونت درمان با همکاری نظام پزشکی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یکهزار و ۷۶۴ بازدید از مراکز درمانی استان بود که ۳۶ واحد به خاطر تخلفات پلمب شد و مشکل خاصی در موضوع ارائه خدمت در این مدت وجود نداشت.
وی گفت: با مقایسه متوسط کشوری و شاخص دانشگاه مشخص است که دانشگاه علوم پزشکی همدان در زمینه تعداد تخت، تخت‌های آی. سی. یو، سی تی اسکن و تعداد ونتیلاتور به ازای جمعیت وضع خوبی دارد و فقط شاخص دانشگاه در موضوع پزشک متخصص به تخت بستری نسبت به شاخص کشوری کمتر است که با جذب تعداد متخصص این مورد نیز بهبود می‌یابد.
معاون درمان دانشگاه افزود: در سال ۹۸ تعداد ۵۸ پزشک جدید و در سال ۹۹ تعداد ۶۱ پزشک جدید جذب شد که به بیماران خدمات ارائه می کنند.
وی یکی از مباحث بااهمیت را پیوند اعضا دانست و گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ مورد داوطلب شناسایی شد که ۱۰ مورد آخر رضایت دریافت شد و تعداد ۷ مورد موجب پیوند شد.
دکتر جلیلی در ادامه کلیاتی از گزارش عملکرد حوزه درمان ارائه کرد و گفت: در آذرماه ۹۸ آنفلوانزا شایع شد و تمهیدات لازم پیش‌بینی شد تا اینکه در اواخر سال شروع کووید ۱۹ اطلاع‌رسانی به بیمارستان‌ها و آماده شدن زیرساخت‌ها کنترل مناسب را موجب شد و در سه پلن برنامه‌ریزی شده وظیفه هر بیمارستان مشخص شد.
وی با اشاره به پنج موج مختلف کرونا در استان با یادآوری اینکه در موجهای مختلف کرونا به جز دو مرکز وارد پلن سوم نشدیم به تفکیک توضیحاتی در مورد تعداد مراجعین و افراد بستری دایم و موقت ارائه کرد.
معاون درمان دانشگاه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون، افزایش امکانات و آگاهی بیشتراز نحوه درمان بیماری توانست به کاهش بار بیماری و مرگ و میر از موجی به موج دیگر کمک کند؛ مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در مقابله با کرونا در حوزه معاونت درمان را بیان داشت.
وی همچنین توضیحاتی در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای بروز شدن اطلاعات کارکنان و بهینه‌سازی تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی و جذب نیروهای تخصصی در سالجاری و سال گذشته بیان داشت.
دکتر جلیلی یکی از اقدامات انجام شده را بهره گیری از دستیاران سایر رشته های تخصصی قلب با توجه به حجم بالای بیمار انجام شد تا به این ترتیب خدمات بهتری به بیماران ارائه شود و اخلالی ایجاد نشود.
وی از آموزش حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای مردمی جهادی برای ارائه خدمات لازم خبر داد و گفت: با ساماندهی و آموزش این افراد
از آنان برای ارائه خدمات به بیماران استفاده شد.
دکتر جلیلی بررسی بدحالی بیماران بستری مشکوک محتمل و قطعی کووید در بدو پذیرش بر اساس معیارهای تعیین شده را ازجمله اقدامات دانست و گفت: این موضوع نشاندهنده این است که بیماران استان نسبت به میانگین کشوری کمی دیرتر به بیمارستان مراجعه می کنند و ممکن است در این مدت بیماری را به سایرین منتقل کنند ولی شاخص کشندگی بیماری در استان از کشوری است.
وی یکی از اقدامات انجام شده را بهره گیری از دستیاران سایر رشته های تخصصی دانست و گفت: با توجه به حجم بالای بیمار انجام شد تا به این ترتیب خدمات بهتری به بیماران ارائه شود.
معاون درمان دانشگاه افزود: شاخص‌های بستری مراجعین بیمارستانی از متوسط کشوری بالاتر است و به نظر میرسد که استان همدان درگیری جمعیت بالاتری داشته است ولی میزان مرگ و میر در استان نسبت به شاخص کشوری پایین تر است.
وی همچنین مطالبی در مورد میانگین روزانه تعداد کل مراجعین به بیمارستانهای استان و میانگین روزانه مراجعه به علائم تنفسی به بیمارستانهای استان ارائه کرد و خاطر نشان کرد که اگر پروتکل ها در آبان ماه رعایت نشود ممکن است روند به سمت افزایشی باشد زیرا با توجه به میانگین روزانه تعداد بیماران بستری در بیمارستانهای استان وضعیت شکننده است و احتمال افزایش وجود دارد.
دکتر جلیلی در پاسخ به سئوالی در خصوص واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری کرونا گفت: طبق آمار جهانی کودکان به نسبت کمتری به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و با توجه به اینکه با واکسینه شدن بزرگسالان سطح ایمنی بزرگسالان با گذشت چند ماه از تزریق واکسن کاهش می‌یابد ترس ابتلای بیشتر بزرگسالان با ناقل بودن کودکان موضوع واکسیناسیون کودکان را مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا هر بار جهش‌های مختلف دارد، تصریح کرد: این ویروس قابل پیش بینی نیست و ممکن است در جهش های بعدی کودکان را درگیر کند.
معاون درمان دانشگاه با اشاره زحمات شبانه روزی کادر درمان ضمن تشکر از آنان اظهار کرد: تمام موفقیت‌های حاصل شده مدیون تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان است.
وی در ادامه مطالبی در مورد میانگین روزانه تعداد کل مراجعین به بیمارستان‌های استان و میانگین روزانه مراجعه به علائم تنفسی به بیمارستانهای استان ارائه کرد و گفت: وضعیت شکننده است و اگر پروتکل ها در آبان ماه رعایت نشود ممکن است روند به سمت افزایشی باشد.
دکتر جلیلی خاطر‌نشان کرد که تاکنون گزارشی از بروز آنفولانزا نبوده و به صورت تصادفی (رندوم) بررسی‌ها انجام می‌شود و در این زمینه آمادگی کامل برای ارائه خدمت وجود دارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن