Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی کارگاه پدافند غیرعامل در همدان

در قالب طرح شوق رویش برگزار شد؛
کارگاه پدافند غیرعامل در همدان

به همت معاونت جوانان هلال احمر استان همدان و در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان ،اولین کارگاه پدافند غیرعامل در جمعیت  با حضور مدیر عامل این جمعیت و مدیر کل پدافند غیر عامل استان برگزار شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان همدان، بهروز کارخانه ای مشاور عالی استاندار و مدیر عامل این جمعیت  درمقدمه با اشاره به روز پزشک و روز همدان که مصادف است با سالروز ولادت  حسین بن عبداله بن سینا گفت بوعلی سینا نمونه برجسته از انسانیت و بشردوستی است که شخصیت ممتازی به جهت قدرشناسی از خداوند و  توجه به کرامت انسانی داشته است.

وی گفت: بوعلی سینا ارزش انسان را در نزد خداوند ،با توجه به  آیات الهی درک نموده  بود و  در همین راستا عمر خود را صرف آموختن خویشتن و آموزش دیگران قرار داده بود او نمونه و الگوی پزشکان بشردوست بوده که با تحمل سختی های فراوان سعی در درمان درد انسانها داشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اضافه کرد: بوعلی سینا جایگاهی جهانی داشته ودارد و متعلق به همه انسانها است و این ویژگی از بشردوستی او نشات گرفته و کتابهای بجای مانده از وی نیز حکایت از نمود و توجه ایشان  به  روح و جسم  انسان دارند و اگر مسطوره  فهم و نوع دوستی در اندیشه او متجلی نبود  ای بسا ضرورتی برای تالیف و نشر  این همه آثار نفیس و ارزشمند وجود نداشت.

کارخانه ای گفت: حسین بن عبداله روح بزرگی داشته و یک شخص معمولی نبوده و شاید از جمله افرادی بوده است که از ایزد منان الهام می گرفته و علم طب نیز بر مغز او فرو می نشسته چون در کتابش به این موضوع اشاره نموده که تمام کتابهایی که در زمینه طب نگاشته ، مقدمه ای است بر علم طبابت و جالب اینکه کتاب قانون وی 500سال است که برای تمام پزشکان جهان تدریس می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با ذکر اینکه علما  نعمتهایی هستند که ما از آنها برخوردار گشته ایم و باید قدر آنها را بدانیم اضافه کرد علمای بزرگی همچون جنید بغدادی نهاوندی، فضل اله خواجه رشید همدانی، مانی، زرتشت، خوارزمی و ابوریحان بیرونی که اکثر آنها پزشک بوده اند ایرانی هستند وما باید بر خود ببالیم که در کشوری زندگی می کنیم که زادگاه این عالمان بزرگ است.

بهروز کارخانه ای در ادامه به پدافند غیر عامل نیز اشاره کرد و گفت: ساده ترین تعریف پدافند غیر عامل این است که ما باید کاری بکنیم که در مقابل اقدامات خصمانه دیگران آسیب کمتری ببینیم حالا این اقدامات گاهی در حد خانواده است و گاهی در حد یک جامعه و گاهاً ملی و فراملی هستند شاید خیلی ها با واژه پدافند غیر عامل آشنایی نداشته باشند ولی این واژه در زندگی تمام مردم جهان کاربرد دارد.

وی افزود: اگر از نگاه  هلال احمری هم به کاربرد این واژه توجه کنیم باید برای مقابله با بلایا آمادگی داشته باشیم و اثرات آنها را کاهش دهیم و اگر اتفاقی افتاد در بازتوانی به مردم کمک کنیم تا آنها به روال عادی زندگی خود برگردند که در این صورت باز با یک  چرخش به مرحله اول بازگشته و در مرحله آموزش و پیشگیری قرار می گیریم.

کارخانه ای، شناخت و شناسایی عوامل خطر را در پدافند غیر عامل ضروری ذکر کرد و گفت: شناخت عوامل خطر باعث می شود تا هرآنچه را که در معرض خطر بیشتری قرار دارد از محل دور کنیم و آسیب های آن را کاهش دهیم یا به زبان ساده  تر اینکه قفل و بست خانه خود را محکم کنیم تا در معرض دستبرد سارقان قرار نگیریم که با همین عمل ما یک مرحله از اقدامات پدافند غیر عامل را انجام داده ایم.

در ادامه مدیر کل پدافند غیر عامل استان همدان گفت: پدافند غیر عامل نوعی دفاع غیر نظامی که موجب افزایش بازدارندگی ،کاهش آسیب پذیری سرمایه های فردی و اجتماعی می شود و خاطرنشان کرد پدافند غیرعامل پایداری در مقابل تهدیدات مختلف و غیر طبیعی را نیز ارتقاء می بخشد .

وی گفت: این کارگروه در کشور ما از سال 92 رسما" کار خود را شروع نمود و در سال 93 در دفتر مقام معظم رهبری تحت عنوان پدافند غیر عامل به تصویب رسید ومقرر شد به صورت وزارتخانه ای و در استانها هم زیر نظر استاندار انجام وظیفه نماید .

حسینی با اشاره به تفاوت پدافند عامل و غیر عامل، اضافه کرد: در پدافند غیر عامل جنگ افزاری در کار نیست و مقابله نیز بصورت رویارویی انجام نمی گیرد و به جای دخالت نیروی نظامی، این حضور و آگاهی مردم است که به این امر جامعه عمل می پوشاند و کشور ها و ملت هایی دراین زمینه موفق هستند که به جای پرداختن به جنگ گرم ، نظامی و استفاده از سلاح جنگی ،به فکر دفاع از خود باشند و از پدافند غیر عامل که همان مصون سازی است استفاده کنند.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان گفت: از 43 حادثه شناخته شده در جهان، 31 مورد در کشور ما رخ می دهد که از طریق پدافند غیر عامل می توان از آنها پیشگیری نمود یا آسیب هایشان را کاهش داد و حتی در حوزه های عملکردی مانند پدافند کالبدی ،اقتصادی و سایبری نیز از پدافند غیر عامل استفاده نمود.

حسینی جنگ سایبری را بالاترین و پیچیده ترین نوع از تهاجم ذکر کرد و گفت: این تهاجم علیه منافع ملی کشور ها و توسط ارتش سایبری انجام می گیرد که به همین منظور در اکثر کشورها قرار گاه دفاع سایبری تشکیل شده و در مقابل جنگ سایبری ، دفاع سایبری را برعهده دارند.

وی ، تفاوت مدیریت بحران و مدیریت پدافند غیر عامل را در نوع آن ذکر کرد و گفت: بحران هایی که منشاء طبیعی دارند مربوط به اداره کل مدیریت بحران هستند و بحران هایی که منشاء غیر طبیعی دارند مربوط به اداره کل پدافند غیر عامل هستند و هر کارگروه  بر حسب وظیفه مشخص در این بحرانها ورود نموده وانجام وظیفه  می نمایند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن