Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا به داد شهرداری‌ها برسید

عضو شورای شهر همدان:
به داد شهرداری‌ها برسید

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود سال آینده تمامی شهرداریهای کشور دچار مشکلات مالی و عدم امکان ارائه خدمات عمرانی و جاری به مردم باشند، گفت: مدیران، نمایندگان مجلس و مسولین به داد مدیریت شهری برسند چرا که بزودی دچار مشکل جدی در کل کشور خواهند شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، نرگس نوراله زاده در جلسه صحن شورا که با حضور اعضای شورا و شهردار همدان برگزار شد، افزود: در آستانه فرارسیدن زمان تدوین بودجه ی شهرداریها، این نهاد عمومی خدمتگذار با مشکلات بسیاری مواجه است که از عمده مشکلات آنها هزینه های روز افزون جهت نگهداری شهر و هزینه های جاری برای تنظیف رفت و روب، جمع آوری زباله و ... است.

نوراله زاده تاکید کرد: برای انعکاس مشکل و بحران جدی شهرداری در سال آینده ضروری است شهرداری بودجه سال 96 را منطبق با واقعیت ها به شورا پیشنهاد نماید که مشخص شود با پیش بینی درآمد سال آینده قابلیت اجرای عملیات عمرانی را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه از یک سو رکود حاصل از ساخت و ساز اصلی ترین منبع درآمد شهرداریها را که حاصل از عوارض پروانه ساختمانی بوده به حداقل ممکن رسانده است، اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه عوارض های محلی شهرداریها سالیانه بر اساس ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده به تصویب شورای شهر و استانداری و وزارت کشور می رسد برخی از درآمدهای شهرداری از این طریق محقق می شود که متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به آراء صادره از دیوان عدالت اداری چندین مورد از این عوارض به دلیل عدم دفاع مناسب شهرداری توسط آن مجموعه نقض شده که بسیاری از شهرداریها را تحت تاثیر قرار می دهد و مدیریت شهری را از ارائه خدمات به شهروندان باز میدارد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به قانون اخیر در خصوص اصالح ماده 80 و 82 شوراها تطبیق مصوبات شورا در هیات تطبیق نیز مورد بررسی موشکافانه قرار میگیرد که جمیع این موارد باعث تاخیر در انجام امور درآمدی شهرداری شده است.

این عضو شورای شهر همدان به لایحه ششم برنامه توسعه شهری اشاره کرد و یادآور شد: بخشی از درآمدهای شهرداریها که در غالب قانون مالیات بر ارزش افزوده از ناحیه اداره دارایی وصول و به حساب شهرداریها واریز می شد بر اساس این لایحه منتفی و قرار است به خزانه دولت واریز شود که این امر باعث کاهش درآمد نقدی شهرداری ها خواهد شد.

نوراله زاده از دیگر عوامل کاهش درآمدهای مستقیم شهرداریها را پیشنهاد واریز جرایم ماده 100 قانون شهرداریها به حساب خزانه بجای تعلق به شهرداریها دانست و اظهارکرد: با توجه به موارد ذکر شده متاسفانه پیش بینی می شود سال آینده تمامی شهرداریهای کشور دچار مشکل مالی و عدم امکان ارائه خدمات عمرانی و جاری به مردم باشند.

وی اضافه کرد: چرا که د رحال حاضر سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی مه به حساب خزانه واریز می شود متاسفانه بصورت عادلانه حق شهرداری همدان پرداخت نشده است و پیش بینی می شود در صورت تصویب الیحه ششم توسعه شهرداریهای کشور دچار مشکلات جدی مالی شوند که ضروری است در یودجه سال 96 نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتما فکری در جهت حل مشکلات پیش روی مدیریت شهری داشته باشند.

نوراله زاده در پایان سخنانش گفت: الان زمان آن است که داد بزنیم که ای مدیران ، نمایندگان و مسولین به داد مدیریت شهری برسید که بزودی دچار مشکل جدی در کل کشور خواهند شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن