Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ۳ سال برای تخلیه رسوبات سداکباتان لازم است/فعلاً امکان لایروبی وجود ندارد

۳ سال برای تخلیه رسوبات سداکباتان لازم است/فعلاً امکان لایروبی وجود ندارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه حداقل زمان لازم برای تخلیه رسوبات سداکباتان حدود دو تا سه سال تخمین زده می‌شود، گفت: فعلاً امکان انجام تخلیه رسوبات در بخشی که ذخیره آب وجود دارد، مقدور نیست.

به گزارش "همدان نیوز"، داوود شاهسوند اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص و پیش آمده در تأمین آب شرب شهر همدان و ضرورت استفاده حداکثری از آب موجود در سد اکباتان و همچنین بروز مشکلاتی اعم از کدورت برای ذخیره آب فعلی در جریان عملیات لایروبی، فعلاً امکان انجام تخلیه رسوبات در بخشی که ذخیره آب وجود دارد، مقدور نیست.

وی مطرح کرد: با توجه به داده‌های به دست آمده از عملیات هیدروگرافی سد اکباتان که در سال ۱۳۸۶ انجام شده، حجم رسوبات ته‌نشین شده در مخزن سد در طول زمان ۵۸ سال بهره برداری عددی معادل ۲.۵ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه عملیات هیدروگرافی هر چند سال یکبار با تجهیزات خاص و به‌منظور برآورد میزان رسوبات ته‌نشین شده در سد انجام می‌شود، تصریح کرد: عملیات لایروبی این حجم از رسوبات سد، با توجه به موقعیت جغرافیایی سد تنها با با وسایل مکانیکی خاص امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه به علت بالا رفتن کدورت آب، عملیات لایروبی مخزن سد و تأمین همزمان آب شرب شهر همدان کاری دشوار و هزینه بر خواهد بود، یادآور شد: نیاز به جانمایی محلی برای تخلیه رسوبات، توجیه اقتصادی و فنی عملیات لایروبی سد توسط کارشناسان، نیاز به تأمین اعتبار لازم که رقم قابل توجهی بوده، از دلایلی است که لایروبی سد را دشوار می‌کند.

این مقام مسئول تأکید کرد: عملیات مرسوم در تمامی کشورها برای خارج کردن رسوبات سد توسط باز کردن دریچه‌های تحتانی سد در زمان های مناسب آبگیری است.

وی اظهار کرد: در صورت وجود یک دوره ترسالی می‌توان با مانور دریچه تخلیه کننده تحتانی سد که وظیفه عملیاتی شاس(لایروبی) را برعهده دارد می‌توان حجم قابل توجهی از رسوبات را بدون تحمیل هزینه از مخزن سد تخلیه کرد./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن