Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کاهش بارندگی در همدان طی ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه است

کاهش بارندگی در همدان طی ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه است

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: همدان از نظر کاهش میزان بارندگی جزو ۶ استان نخست کشور است به گونه ای که روند نزولی کاهش بارندگی در این استان طی ۴۵ سال گذشته بی سابقه است.

به گزارش "همدان نیوز"، حسین عابد در جلسه قرارگاه جهادی آبخیزداری همدان افزود: شرایط بارندگی استان همدان در ۱۷ ماه گذشته بسیار نامناسب بوده است به گونه ای که میزان بارش در این مدت زمان به ۱۹۵ میلیمتر رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: پیش از سال ۱۴۰۰ کمترین میزان بارندگی مربوط به سال ۱۳۹۳ با ۲۳۹ میلیمتر و بیشترین مقدار مربوط به سالهای ۹۷ و ۹۸ با حدود ۷۰۸ میلیمتر است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: میزان بارندگی تنها در نیمی از استان های کشور بیشتر از ۱۰۰ میلیمتر است همچنین در این استان به جز شهرستان های رزن و درگزین وضعیت بارندگی در هشت شهرستان مابقی کاهشی است.

عابد خاطرنشان کرد: تابستان امسال شاهد بروز سیلاب در برخی استان ها بودیم که به علت ایجاد سازه در داخل رودخانه ها و مسیر آب این سیلاب رخ داد.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی در ۱۰ سال گذشته ۶۰ درصد از استان همدان را درگیر خشکسالی شدید و خیلی شدید کرده است.

افزایش تولید با حفاظت از آب و خاک هدف اجرای طرح های آبخیزداری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه هدف نهایی از اجرای طرح های آبخیزداری افزایش تولید با حفاظت از آب و خاک است افزود: استفاده بهینه از آب و جلوگیری از فرسایش خاک با هدف کمک به نفوذ آب از دیگر اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

رضا بهراملو، جلوگیری از فرسایش در آبراهه ها، فرسایش اراضی شیب دار، رشد گیاهان طبیعی و کمک به افزایش کمی و کیفی غذا در دام و طیور  را از مزیت های آبخیزداری دانست.

وی ادامه داد: در راستای حفظ چراگاه ها، تولید گوشت، گونه های مهم منابع طبیعی، تغذیه آب های سطحی، زیر زمینی و چشمه های پایین دست و محافظت از اراضی باید به سمت آبخیزداری رفت.

بهراملو بیان کرد: فرهنگسازی حفظ عرصه های منابع طبیعی باید مورد توجه قرار بگیرد تا این عرصه ها به عنوان زمین های اضافه و زاید تلقی نشود.

برای لایروبی سد اکباتان همدان فراخوان داده شد

رییس گروه آب های سطحی شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه برای لایروبی سد اکباتان فراخوان داده شده است گفت: تاکنون متقاضی برای لایروبی نداشته ایم.

«آرش کولیوند» خاطر نشان کرد: پاکسازی ۶ میلیون متر مکعب رسوب موجود در سد اکباتان نیازمند ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو و هزینه بالایی است.

وی افزود: نیمی از رسوبات شن و ماسه در ابتدای مخزن قرار گرفته و قابلیت استفاده دارد بنابراین برای برداشت آن فراخوان داده شده است.

رییس گروه آب های سطحی شرکت آب منطقه ای استان همدان اظهار داشت: سالی یک درصد مخازن آب کشور از رسوب پر می شود که برای رفع این مشکل باید هنگام بروز سیلاب و افزایش غلظت آب دریچه های زیرین سد را برای خارج شدن رسوب باز گذاشت.

کولیوند ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی در همدان، بازگشایی دریچه های سد امری معقول نیست چرا که با ۶ میلیون متر مکعب آب خروجی می توان به مدت ۲ ماه آب مصرفی همدان را تامین کرد.
 
وی تاکید کرد: هدف اصلی آبخیزداری حفاظت از خاک و منابع آب با کنترل سیلاب است بنابراین می توان با ایجاد سازه در بالا دست سدها از ورود رسوب به داخل سد جلوگیری کرد.

کولیوند افزود: به دنبال بروز سیلاب و جریان یافت آب غلیظ در سد اکباتان برای پیشگیری از رسوب باید دریچه سد باز می ماند اما به علت بروز مشکل آب شرب در استان و پایین آمدن سطح آب، اقدامی برای بازگشایی و تخلیه آب صورت نمی گیرد.

ورودی آب به سد اکباتان هم اینک ۷۰ لیتر در ثانیه است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن