Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی افتتاح نخستن پانسیون مطالعاتی استان در همدان

افتتاح نخستن پانسیون مطالعاتی استان در همدان

فرماندار همدان از افتتاح نخستین پانسیون مطالعاتی استان همزمان با هفته کتاب در این شهر خبر داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، محمدعلی محمدی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان اظهار داشت: توسعه کتابخانه و احداث یک مجتمع فرهنگی در شهر جورقان از جمله ضرورت هایی است که باید با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر جورقان مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سالجاری پس از ۱۲ سال انتظار کتابخانه و مجتمع فرهنگی شهید مظاهری در شهر مریانج به بهره برداری رسید اما در شهر جورقان مشکل نبود یک سالن آمفی تئاتر بسیار قابل توجه و مشهود است.
فرماندار همدان با اشاره به همکاری صورت گرفته از سوی دهیاران روستاهای یکن آباد، ده پیاز و گنبد در تامین زمین به منظور احداث کتابخانه تاکید کرد: به اعتبارات دولتی در این خصوص نباید اکتفا کرد و با جلب مشارکت بانک ها، خیرین روستا و دیگر منابع باید کار سریعتر انجام شود. 
محمدی با بیان اینکه اولویت دادن مباحث و نیازهای اقتصادی نسبت به مسایل فرهنگی در سطح جامعه یک آسیب جدی است گفت: به جای مطالعه مفید و توجه به دغدغه های فرهنگی، فضای مجازی با حجم وسیعی از اخبار و مطالب غیر مفید نوجوانان، جوانان و عموم مردم را سرگرم کرده است.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان همدان خواستار افزایش منابع و توجه بیشتر به کتابخانه زندان مرکزی همدان شد و افزود: در بازدیدی که به تازگی از زندان همدان با همراهی اعضای شورای تامین شهرستان داشتیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این قشر بسیار مشهود بود.
وی با اشاره به تغییر هنجارها، توجه به مباحث فرهنگی و تربیت فرزندان را بیش از پیش ضروری برشمرد و افزود: تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک راهکار مناسب باید در خانواده ها و سطح جامعه مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار همدان خواستار برنامه محوری در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شد و یادآور شد: با تمرکز بیشتر بر فعالیت ها در مناطق کم برخوردار، توسعه مراکز فرهنگی و کتابخانه ها در همه محلات و مناطق شهری و روستایی مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان نیز در این آیین اظهار داشت: فعالیت بخش خصوصی در قالب پانسیون و سالن های مطالعه باید با اخذ مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی انجام شود تا فعالیت اینگونه مراکز ضابطه مند و تحت نظارت باشد.
"عاطفه زارعی" عنوان کرد: از همه اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان در شهرها و روستاهای استان خواست با همکاری در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، در کاهش مخاطرات اجتماعی تأثیر گذار باشند. 
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم و فرهنگی ما جشنواره کتابخوانی رضوی است ادامه داد: مشارکت همه دستگاه‌ها و پشتیبانی اعضای انجمن در این جشنواره می‌تواند ما را در راستای تحقق اهداف جشنواره کتابخوانی رضوی که از ویژه برنامه‌های بنیاد بین المللی امام رضا(ع) است، یاری کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان با بیان اینکه کتابخانه مرکزی همدان نیازمند اعتبارات ویژه است یادآور شد: در حال حاضر سالن‌ مطالعه موجود در کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های عمومی شهر همدان پاسخگوی نیاز مردم نیست و باید این فضاها گسترش یابد.
زارعی افزود: در راستای گسترش فضاهای کتابخانه بخش خصوصی ورود کرده و نخستین مرکز مطالعاتی خصوصی در همدان مجوز خود را از نهاد کتابخانه‌های عمومی دریافت کرده است.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز اظهار داشت: ۲۷ کتابخانه عمومی در شهرستان همدان فعال هستند و به مردم خدمات ارائه می‌دهند.
"سعید محببان" یادآور شد: کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان دارای ۱۹ هزار و ۸۳۶ متر مربع زیربنا هستند و ۴۸۲ هزار و ۵۵۵ نسخه کتاب در مخازن آنها برای استفاده مردم وجود دارد.
وی تصریح کرد: در ۶ ماه اول سال جاری یک هزار و ۷۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان شامل ۱۲۰ نشست‌ کتاب‌خوان، ۱۵۰ مسابقه فرهنگی، ۸۰ جلسه نقد کتاب، ۲۱۰ جلسه خواندن گروهی، ۴۱۵ معرفی کتاب، ۱۲۰ نمایشگاه معرفی کتاب، ۶۰ کارگاه آموزشی، ۵۲۵ برنامه ویژه کودکان و ۲۰ نمایشنامه خوانی برگزار شده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن